Alpinbransjen i Norge trosset både inflasjonspress og økte strømpriser i vinter.
Heiskortomsetningen i norske alpinanlegg slår nemlig alle tidligere rekorder, og sikret en økning i heiskortsalget på 12 prosent mot forrige sesong.
- Vi har hatt svært god trafikk til nærmest alle våre medlemsanlegg, mye hjulpet av fantastiske snøforhold over store deler av landet. Ja, endelig en skikkelig vinter, sier Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i bransjeforeningen «Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner» i en pressemelding.

Bråstopp i hyttemarkedet: - Stor usikkerhet
- Kjempet hardt
Omsetningen basert på bransjens statistikkutvalg ender på 1,77 milliarder kroner (ekskludert moms og heiskortinntekter), heter det. Tar man høyde for en prisstigning på 5 prosent, blir volumøkningen 7 prosent.
- Når alpinbransjen nå summerer opp vintersesongen, kan vi kan vi gledelig konstatere at det er stor interesse for alpine aktiviteter i Norge. Våre medlemmer har kjempet hardt de siste åra, og det ble ny usikkerhet omkring sesongstart, drift og økonomi da strømkrisen toppet seg i høst og hjelpetiltak ikke slo inn for alle, sier Sylling Clausen og fortsetter:

Norske studenter i krone-skvis: - Kritisk
- Det er krevende å planlegge for snøproduksjon når været og temperatur også er en usikkerhetsfaktor, og strømmen er kostbar. Så kom heldigvis både snø og kulde, og snøen fortsatte å lave ned som en ekstra stor gave. Noen anlegg fikk rekordmengder vi ikke har sett på 100 år!
- Stor takk
Bransjeforeningen viser også til at de større alpindestinasjonene opplevde god pågang av gjester fra utenlandske nærmarkeder, hjulpet av både kronekurs og mangel på snø flere steder i Mellom-Europa.

Vil ha 2,5 millioner for dette
- Det er bare å rette en stor takk til alle gjestene våre som kom ut i vinter. Vi gleder oss allerede til å åpne skiheisene igjen om 5-6 måneder, sier generalsekretæren.
Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner representerer 228 medlemmer, alpinanlegg og destinasjonsselskaper som utgjør 98 prosent av heiskortsalget i Norge.