Ferske tall viser at forsyningskrisen har bidratt til klingende mynt i kassa hos shippingrederiene.
Ifølge Bloomberg sine estimater sopte shippingbransjen inn 150 milliarder dollar, svimlende 1331,4 milliarder kroner, i 2021. Det er ni ganger høyere enn 2020.
Det kommer etter et tiår der bransjen har slitt med å i det hele tatt få overskudd.
- Går mann av huse
Spotprisen for en 40-fots kontainer fra Asia til USA nådde 20 000 dollar i fjor. Det står i skarp kontrast til noen få år siden, da prisen var under 2000 dollar.
- Vareetterspørselen har i løpet av pandemien vært eksepsjonelt høy. Folk går mann av huse for å shoppe og skaffe seg varer, sier leder for allokering og globale renter i Storebrand, Olav Chen, til Børsen.
Han viser til at de høye shippingratene har kommet blant annet fordi det er enormt med produkter som skal fraktes, fra Asia til USA og Vesten.
En vedvarende sprengt containerkapasitet og flaskehalser i verdens havner bidrar til at også 2022 ser lyst ut for rederiene, som fortsatt kan ta høye priser for frakt av varer, ifølge Bloomberg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger