SAS-streiken:

Risikerer å bryte loven

Ledelsen i SAS kan risikere å bryte norsk lov dersom de bare forholder seg til det amerikanske lovverket i rekonstrueringen av selskapet.

PÅ BAKKEN: Flere av SAS sine flygninger har blitt kansellert i løpet av streiken. Foto: Annika Byrde / NTB
PÅ BAKKEN: Flere av SAS sine flygninger har blitt kansellert i løpet av streiken. Foto: Annika Byrde / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kort tid etter at det ble kjent at pilotene i SAS gikk ut i streik, søkte selskapsledelsen om konkursbeskyttelse i USA.

Prosessen kalles Chapter 11, og gir selskaper tid til å omstrukturere økonomien sin uten å måtte betale ned gjeld til kreditorer. Den gir også selskapet tid til å finne nye investorer.

Å søke konkursbeskyttelse i USA blir stadig mer populært blant store selskaper med økonomiske utfordringer. Samtidig er ikke lovverket alltid likt på tvers av landegrensene. Regler som gjelder i USA, er for eksempel ikke alltid gyldige i Norge.

- Det er store forskjeller på norsk og amerikansk lov når det kommer til rekonstruksjon av et selskap.

Det forklarer Erik Røsæg, som er professor ved instituttet for privatrett ved Universitetet i Oslo, til Børsen.

Professor ved instituttet for privatrett ved Universitetet i Oslo, Erik Røsæg. Foto: Universitetet i Oslo
Professor ved instituttet for privatrett ved Universitetet i Oslo, Erik Røsæg. Foto: Universitetet i Oslo Vis mer

Mer fleksibel

Røsæg forklarer til Børsen at det er mer fleksibilitet i den amerikanske Chapter 11-prosedyren enn det er i den norske varianten. For eksempel blir arbeidstakerne vernet og holdt utenfor i den norske prosessen, mens dette ikke er tilfellet i den amerikanske.

- I USA er det derfor mulig å reforhandle tariffavtaler under en rekonstruksjon. Dette er det ikke mulighet for i Norge.

Det er nettopp denne fleksibiliteten som kan være grunnen til at SAS har søkt om rekonstruksjon i USA, ifølge Røsæg.

I tillegg skal kreditorene som SAS skylder penger, være godt kjent med den amerikanske modellen.

Tonje Sund, pressesjef i SAS Norge, presiserer at det ikke var tariffavtaleprosessen som førte til at SAS søkte om en finansiell rekonstruksjon gjennom Chapter 11 i USA.

- Valget om å søke om økonomisk rekonstruksjon gjennom Chapter 11 i USA har ingenting med tariffavtalen å gjøre. Kapittel 11-prosessen skal adressere SAS sin utfordrede økonomiske stilling, og inkluderer ikke utformingen av selskapets tariffavtale. Som en del av selskapets transformasjonsplan, SAS FORWARD, har det imidlertid vært viktig at de nye tariffavtalene med SAS sine Skandinaviske pilotforeninger gir mulighet for langsiktig konkurransekraft for SAS. Siden SAS er i i en Chapter 11-prosess, må de nye tariffavtalene formelt godkjennes av en amerikansk domstol. Vi forventer å motta denne godkjenningen i løpet av noen få uker.

Tariffavtalen mellom SAS-pilotene og selskapet har gjennom hele konflikten vært et sårt punkt. I utgangspunktet ønsket ledelsen en avtale med varighet på minst seks år. De argumenterte for at dette ville gjøre det enklere å tiltrekke seg investorer, og at det ville skape mer trygghet for selskapet.

Pilotene ønsket derimot ikke at avtalen skulle stå så lenge.

For så lenge en tariffavtale gjelder, kan ikke pilotene forsøke å endre på vilkårene eller gå ut i streik.

Til slutt ble det avgjort at avtalen skulle stå til september 2027. Dette tilsvarer omtrent fem og et halvt år.

Motstrider norsk lov

Røsæg forteller at vi allerede har regler i Norge som kan stride imot rekonstruksjonslovene i USA.

Under pandemien ble det iverksatt en midlertidig lov i Norge, som skulle hjelpe selskaper å unngå konkurs. Denne loven trådde i kraft mai 2020, og skulle etter planen bli opphevet først i juni 2023.

- Men Justisdepartementet vil gjøre denne loven permanent, sier Røsæg.

Derfor vil loven, ofte referert til rekonstruksjonsloven, fortsatt gjelde i tiden som kommer. Med andre ord setter den et klart rammeverk for hva som er lov i Norge ved rekonstruksjon av et selskap.

Også i Danmark

Kontradiksjoner finnes også mellom det amerikanske og danske lovverket. Den danske jussprofessoren Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen fortalte til avisa Finans at dersom SAS gir noen kreditorer fordeler framfor andre, bryter de med dansk lov.

Han foreslår derfor at SAS også bør starte en egen rekonstruksjonsprosess i Danmark.

Derfor spør Børsen Røsæg om det samme:

STREIK: Reiselivsjournalist Odd Roar Lange mener både ledelsen og pilotene må ta ansvar for SAS-streiken. Vis mer

- Burde det vært startet en rekonstruksjonsprosess separat i Norge?

- Jeg kjenner ikke SAS-konsernet så godt at jeg kan si noe om dette er en fornuftig strategi, men jeg er sikker på at den er vel gjennomtenkt, begynner Røsæg, og forteller videre at det er mye man må vurdere når man står i en slik prosess.

- Jeg ville tenkt på hvor de man skylder penger er, og hvilke rettssystemer de kjenner til. Jeg ville også vurdert hvor datterselskapene har sine hovedinteresser, og hvilke muligheter rekonstruksjonsprosessene i de forskjellige landene gir, forklarer han.

- Det kan være lurt å begynne ett sted, og heller åpne rekonstruksjon andre steder etter hvert. Da vil den første rekonstruksjonen sette mønster for de andre, som det blir vanskelig å fravike om man ikke er nødt.

Blir vurdert individuelt

Røsæg forteller også at tariffavtaler ikke er det eneste SAS bør være obs på.

Ett av vilkårene i det norske lovverket er at selskapet skal åpne rekonstruksjon i det landet der de har sine hovedinteresser.

Siden SAS ikke har sine hovedinteresser i USA, mener Røsæg at denne rekonstruksjonsprosessen ikke vil være anerkjent i Norge.

- Du mener da at USA sin Chapter 11-prosess i utgangspunktet ikke holder i Norge fordi de ikke har sine hovedinteresser i USA?

- Ja, jeg er redd jeg ikke kan lese loven annerledes. Men som sagt, kan det likevel være meningsfylt å begynne i USA. Da gjelder jo det som blir bestemt i rekonstruksjonen der, og det kan danne mønster for seinere rekonstruksjoner i andre land, sier Røsæg.

Men dette, forklarer han videre, avgjøres i hvert enkelt tilfelle etter paragraf 163 i konkursloven.

Han forteller videre at denne typen prosess er alt annet enn enkel.

- Disse lovene er ganske nye, og det kommer til å bli en veldig komplisert prosess siden det er mange interesser og mange lands lover som er involvert, sier han.

- Hvor vanskelig vil det være for SAS å balansere alle de forskjellige lovene i flere land?

- Det er vanskelig, men det er jo slikt en har jurister til, avslutter Røsæg.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer