Byggingen av «Global Dream» stoppet opp da de asiatiske eierne bukket under for coronarestriksjoner og slo seg selv konkurs i januar i år.
Nå sliter bostyret med å finne kandidater som vil overta kontrakten for et av verdens største cruiseskip, skriver Bloomberg.
Og i verftsdokka kan hun jo ikke ligge til evig tid. Nå varsler bostyret om at et manglende videresalg kan påføre gigantskipet en høyst uvanlig skjebne.
Uføre og konkurs
Industrimagasinet An Bord skriver at det påbegynte nedre skroget til søsterskipet «Global Dream II» allerede er avhendet til skrap-pris, og at motorer og annet utstyr skal selges.
Noe mer komplisert er framtidsutsiktene for den nesten ferdigstilte «Global Dream», der hun ligger flyteklar i verftsdokk i nordtyske Wismar.
Verftet har havnet i økonomisk uføre, og er solgt til marinedivisjonen av ThyssenKrupp AG Kiel. De har planer om å bygge militære fartøyer fra 2024, som følge av økt etterspørsel og økte vestlige forsvarsbudsjetter etter Russlands invasjon av Ukraina.
ThyssenKrupp Marine Systems har derfor gjort det klart at hoveddokka må være tilgjengelig innen utgangen av 2023.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger