Byggingen av «Global Dream» stoppet opp da de asiatiske eierne bukket under for coronarestriksjoner og slo seg selv konkurs i januar i år.
Nå sliter bostyret med å finne kandidater som vil overta kontrakten for et av verdens største cruiseskip, skriver Bloomberg.
Og i verftsdokka kan hun jo ikke ligge til evig tid. Nå varsler bostyret om at et manglende videresalg kan påføre gigantskipet en høyst uvanlig skjebne.
Uføre og konkurs
Industrimagasinet An Bord skriver at det påbegynte nedre skroget til søsterskipet «Global Dream II» allerede er avhendet til skrap-pris, og at motorer og annet utstyr skal selges.

Ny turist-alarm: - Blir kaotisk
Noe mer komplisert er framtidsutsiktene for den nesten ferdigstilte «Global Dream», der hun ligger flyteklar i verftsdokk i nordtyske Wismar.
Verftet har havnet i økonomisk uføre, og er solgt til marinedivisjonen av ThyssenKrupp AG Kiel. De har planer om å bygge militære fartøyer fra 2024, som følge av økt etterspørsel og økte vestlige forsvarsbudsjetter etter Russlands invasjon av Ukraina.
ThyssenKrupp Marine Systems har derfor gjort det klart at hoveddokka må være tilgjengelig innen utgangen av 2023.
Tikk-takk
Dermed tikker klokka for bostyret etter det asiatiske Dream Cruises, som kollapset sammen med moderselskapet Genting Hongkong tidligere i år, etter to år med strenge coronarestriksjoner og svært redusert reiseaktivitet.

Norsk redermilliardær «verdens beste»
Svenske Stena AB skal lenge ha vært den eneste aktuelle potensielle kjøperen av «Global Dream». Det strandet da planene om å etablere cruisetrafikk i Asia ble lagt på is - blant annet som følge av forlengede reiserestriksjoner fra kinesiske myndigheter og den økte regionale spenningen i Sør-Kina-havet.
«Global Dream» kan bli lagt ut på anbud for skipsmeklere med kontrakter på skraphåndtering, med mindre det plutselig dukker opp en kjøper med seriøse intensjoner innen kort tid, skriver magasinet An Bord ifølge Bloomberg.