Flyr:

Risikerer konkurs: - I skikkelig trøbbel

Ett år etter at investor og flyarving Erik G. Braathen satset på et nytt norsk flyeventyr, kan det være slutt. Tirsdag avgjøres selskapets skjebne.

KAMP MOT KLOKKA: Investor og flyarving Erik G. Braathen var til stede da Flyrs første Boeing 737-fly landet på Oslo lufthavn sommeren 2021. Sammen med flere kjente navn fra flybransjen startet han flyselskapet som skulle utfordre SAS og Norwegian. Nå kan det bli kroken på døra. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
KAMP MOT KLOKKA: Investor og flyarving Erik G. Braathen var til stede da Flyrs første Boeing 737-fly landet på Oslo lufthavn sommeren 2021. Sammen med flere kjente navn fra flybransjen startet han flyselskapet som skulle utfordre SAS og Norwegian. Nå kan det bli kroken på døra. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Publisert

- Det er klart at Flyr er i skikkelig trøbbel nå. Det er det ingen tvil om, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til Børsen.

Flyr har kniven på strupen. Torsdag la det kriserammede selskapet fram nedslående kvartalsresultater, og varslet samtidig kraftfulle grep for å redusere pengebruken inn mot vinteren.

Foruten kraftige rutekutt, skal rundt 50 prosent av arbeidsstyrken permitteres. Nyheten utløste kurskollaps for Flyr-aksjen - som falt nær 70 prosent på to dager.

- Fryktelig spennende

For eierne er det nå en intens kamp mot klokka. Innen førstkommende tirsdag må selskapet sikre 430 millioner kroner i fersk egenkapital. Hvis ikke risikerer Flyr å ende i historiebøkene.

- Dette blir fryktelig spennende, slår Elnæs fast.

I årets tredje kvartal gikk Flyr på et solid tap på 452,9 millioner kroner. I rapporten opplyste selskapet om et driftstap på 231,7 millioner kroner. Omsetningen endte på 610,4 millioner.

- Normalt er tredje kvartal det beste kvartalet i året for flyselskaper i både Europa og Norge. Dette ble ikke et godt kvartal for Flyr, som lander på et solid underskudd.

Kraftig reduksjon

Det er bare et drøyt år siden gründer og styreleder Erik G. Braathen varslet storstilte planer om et nytt norsk flyselskap. I juni 2021 gikk startskuddet med Flyrs første kommersielle flyging fra Oslo Lufthavn.

I første omgang var målet å betjene en rekke norske byer, samt et utvalg av reisemål i Europa. Deretter skulle selskapet etter planen utvide antall fly og destinasjoner i takt med etterspørselen.

Nå skal i stedet innenlandsrutene i Norge reduseres til et minimum.

- Vi må erkjenne at det har tatt lengre tid enn forventet å bygge lojalitet blant forretningsreisende på innenlandsruter i Norge, uttalte administrerende direktør, Tonje Wikstrøm Frislid, i forbindelse med kvartalsrapporten.

- Krevende

Hun forklarte videre at utvikling av løsninger for distribusjon gjennom reisebyråer har også «tatt for lang tid».

- Våre splitter nye digitale løsninger og bransjens mer tradisjonelle systemer har vist seg vanskeligere å koble sammen enn vi hadde forventet.

Nå stålsetter selskapet seg for det som ventes å bli en «krevende vintersesong».

- For luftfarten er det en usikkerhet som råder nå knyttet til etterspørselen. Mange har en presset privatøkonomi. Vil folk holde seg hjemme? I tillegg har luftfarten enorme kostnader knyttet til drivstoff - som kanskje aldri har vært så dyrt som nå, fortsetter Elnæs.

- Ikke nok

Tirsdag rådet også Forbrukerrådet om å bruke kredittkort dersom man nå kjøper billett fra selskapet. Anmodningen var også å vente til tirsdag med å bestille billett.

- Flyr startet jo under en pandemi, i den verste situasjonen luftfarten har hatt i moderne tid. Det er ikke ideelt. På samme tid klarte Norwegian å komme godt tilbake fra krisen sin. SAS har også - selv med streik - klart seg greit og har en merkevare som står fjellstøtt, forklarer Elnæs.

PROTESTERTE: På en oppsiktsvekkende måte tok Italienske flyvertinner til gatene 15. oktober. Foto: AP Vis mer

Elnæs mener man ikke nødvendigvis klarer å sikre et solid kundegrunnlag, selv om man frister med lave priser, gratis vannflasker og en kundeservice som mottar skryt.

- Det har foreløpig ikke vært nok til at markedet har oversvømmet flyene til Flyr. Det er veldig kostbart å starte et nytt flyselskap, og da må man treffe med strategien sin og sikre at man har nok kapital. Nå henter imidlertid Flyr penger for tredje gang.

Tror ikke på konkurs

Børsen har vært i kontakt med finansdirektør i Flyr, Brede Huser, som viser til kommunikasjonsdirektør i Flyr, Anita Svanes, for kommentarer.

Flyr er tilsynelatende trygg på at selskapet unngår konkurs.

- Basert på tilbakemeldingene vi har fått fra våre finansielle rådgivere og de investormøtene vi selv har gjennomført de siste ukene, er beløpet på 430 millioner og den lave tegningskursen det som skal til for at pengene kommer på plass, skriver Svanes i en e-post til Børsen.

- Emisjonen vil sørge for å dekke det kapitalbehovet vi har. Det bringer oss gjennom vinteren og videre, slik at alle kolleger kan komme tilbake på jobb og vi kan tilby våre gjester et fullt ruteprogram med mange spennende reisemål til våren og sommeren.

Elnæs viser imidlertid til selskapets egenkapitalverdi, og at kursen er på bunnlave 1 øre per aksje for kapitalinnhentingen.

- Billigere får du det ikke. Når man forsøker å hente kapital på denne måten, forteller det litt om hvor alvorlig situasjonen er.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer