Røkkes «plastkriger»: - Spinnville mengder

Det knyttes store forventninger til hva man kan oppnå med Kjell Inge Røkkes milliardprosjekt, forskningsskipet «Rev Ocean», men fremdeles er det usikkert når det kan tas i bruk for fullt.

PÅ SØRLANDSBESØK: Tidligere i år lå «Rev Ocean» til kai i Kristiansand. Skipet er fremdeles ikke helt ferdigbygget, og det anslås at det kan gå ytterligere tre år før alt er på plass. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
PÅ SØRLANDSBESØK: Tidligere i år lå «Rev Ocean» til kai i Kristiansand. Skipet er fremdeles ikke helt ferdigbygget, og det anslås at det kan gå ytterligere tre år før alt er på plass. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB Vis mer
Publisert

STAVANGER (Børsen): - Man blir litt starstruck av det. Det er et fantastisk skip, og noe sånt har jo aldri blitt bygget før.

Nina Jensen, administrerende direktør for Kjell Ingen Røkkes nye superyachtprosjekt, «Rev Ocean», blir ivrig når hun snakker om det høyteknologiske forskningsskipet i et hjørne på en kaffebar under ONS-messa i Stavanger.

Selv skal hun snakke om havvind, men i halvtimen før innlegget under messa forteller hun Børsen om forskningsskipet, eller superyachten, hun har fått ansvaret for.

HYLLER: Tesla-gründer hyller Statsminister Jonas Gahr Støre på energimessa ONS i Stavanger. Vis mer

Svært forsinket byggeprosess

Med en anslått total prislapp på et sted mellom tre og fire milliarder norske kroner, er det liten tvil om at det er et helt enestående skip som er i ferd med å bygges.

Eller, et skip og et skip. Ifølge Jensen er det i realiteten fire skip i ett. Det er et svært avansert forskningsskip, det er et ekspedisjonsskip, en tråler og en superyacht.

- Det gjør det både komplekst å bygge, men også enormt spennende i forhold til hva du kan gjøre med det og bruke det til, sier Jensen.

TALTE: Administrerende direktør i «Rev Ocean», Nina Jensen, har store forventninger til hva forskningsskipet kan utrette. Foto: ONS / KRAFFTWORK
TALTE: Administrerende direktør i «Rev Ocean», Nina Jensen, har store forventninger til hva forskningsskipet kan utrette. Foto: ONS / KRAFFTWORK Vis mer

Og her er nettopp kompleksiteten i byggingen et nøkkelord, for så langt har byggingen av forskningsskipet vært alt annet enn en smul seilas.

Opprinnelig skulle skipet ha lagt fra kai i fjor vår, men den gang ei.

For det at skipet er så høyteknologisk som det er, og skal ha på plass mange løsninger som er helt nye, har ført til en rekke forsinkelser i byggeprosessen.

Det skal blant annet dreie seg om både tekniske utfordringer og problemer knyttet til yachtens vekt.

- Vi kan ikke med sikkerhet si når den blir klar. Det beste estimatet er kanskje tre år fra i dag. Det er selvfølgelig frustrerende, og vi er jo alle utålmodige etter å komme i gang, sier Jensen.

Har tatt i bruk ubåt

Helt arbeidsledige er hun og de andre tilknyttet yachten likevel ikke. De har en ubåt, som har plass til tre personer og kan gå til 2300 meters dyp, som de skal ta i bruk.

Ubåten har avansert prøvetakingsutstyr og kameratutstyr, og skal på den måten kartlegge og dokumentere det som foregår på havdypet.

- Vi vil også engasjere verdens befolkning i det samme. Vi håper å kunne livestreame fra store dyp, for eksempel. Så kan vi vise fram alt det fantastiske som finnes der, finne nye spennende arter, og selvfølgelig underbygge hvor verdifulle disse områdene er, sånn at vi blir flinkere til å ta vare på dem, fastslår Jensen.

I NORGE: Elon Musk har ankommet Stavanger i anledning energimessa, og sier han er i Norge av takknemlighet. Video: NRK Vis mer

I tillegg har de en ROV (Remotely Operated Vehicle), en fjernstyrt ubåt altså, som kan gå til 6000 meters dyp. Også den har kamerautstyr og avansert vitenskapelig utstyr.

- Den har allerede vært på et forskningstokt med kronprins Håkon. Fordelen er jo at vi har gode forskningspartnere verden over, som kan ta i bruk utstyret vi allerede har. Vi kjører jo allerede forskningstokt, men selvfølgelig ikke i den skalaen vi kommer til når «Rev Ocean»-skipet er ferdig, fastslår Jensen.

Bekymret for plast i havet

Prestisjeprosjektet skal, dersom forventningene innfris, bidra til at havet blir sunnere og renere. Det kanskje aller viktigste og mest prekære problemet som må adresseres, er de enorme plastmengdene i havene.

Jensen, som også har lang fartstid som generalsekretær for miljøorganisasjonen WWF, blir engasjert når hun snakker om hva «Rev Ocean» kan bidra til i kampen mot plastforsøplingen.

For det er vanskelig for folk flest å forholde seg til et problem de ikke ser, og som ofte befinner seg på havets bunn.

- Realiteten er at nå er det ikke et eneste sted i havet som ikke er fylt med plast. Fra innerst i den arktiske sjøisen ned til de dypeste dyp i Marianergropen på 11 000 meter, så finner man plast. Og det er jo det man ser med det blotte øyet - hva med all mikroplasten som trenger seg inn i kropp og hjerne? Hva langtidskonsekvensene av det er, er det jo ingen som vet, advarer Jensen.

Med ikke så rent lite oppgitthet i stemmen legger Jensen ut om det hun omtaler som «helt spinnville mengder plast». Ifølge tall fra Plastics Europe ble det i 2021 produsert 367 millioner tonn plast på verdensbasis.

- Vi vet at vi har produsert mer plast de siste ti åra enn hele det foregående århundret. Tre firedeler av dette ligger på landfyllinger, eller strødd rundt i naturen og havet. Og produksjonen skal tredobles innen 2050, sier Jensen, før hun legger litt ekstra trykk på de neste ordene:

- Det er helt sinnssykt.

Mannen bak det høyteknologiske fartøyet, Kjell Inge Røkke, har uttalt til TV 2 at han vil ta med seg politikere på skipet og spørre: «Tror du virkelig du kan produsere plast i denne formen femti år fram i tid?».

- Jeg tror svaret er nei, konkluderte Røkke.

Når Børsen spør Jensen om hun tror vi kommer dit at det er helt utenkelig å produsere plast om femti år, svarer hun raskt:

- Ja, det er jeg helt overbevist om. Vi kan ikke fortsette som vi gjør i dag.

Vil ha med rikinger

Og nettopp her kommer Jensen inn på en ting hun mener er bra med skipet, nemlig at det også er laget med bekvemmelighet og en liten dæsj luksus i tankene, som en superyacht.

Det gir nemlig store muligheter til å ta med seg prominente gjester av både den ene og den andre typen, og invitere dem til workshoper og samlinger, samt la dem se med egne øyne hvordan det står til med havet.

- Grunnen til at jeg synes det er bra at den er utformet som en superyacht er at vi kan invitere filantroper eller rike mennesker som ikke har blitt filantroper ennå, og forhåpentligvis få dem til å ville engasjere seg og bidra, sier Jensen, og fortsetter:

- I dag går under 1 prosent av global filantropi til havet, og sannsynligvis mindre enn det. Hvis vi kan bidra til at det kan økes med noen få prosent, så er det ganske betydelig økte investeringer i å redde livet i havet. Så det er en forskjell som vi også håper vi kan gjøre.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer