Krigen i Ukraina

Rubelen tilbake på normalen

Den russiske valutaen har styrket seg de siste ukene og er nå tilbake på nivået før invasjonen av Ukraina.

NORMAL VERDI: Den russiske rubelen har økt i verdi og har nå samme verdi som før krigen. Foto: Shutterstock / NTB
NORMAL VERDI: Den russiske rubelen har økt i verdi og har nå samme verdi som før krigen. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Oppgangen i rubelkursen fortsatte onsdag, og 1 rubel er igjen verdt over 10 norske øre.

Valutaen har styrket seg til tross for at vestlige land gradvis har skjerpet de omfattende økonomiske sanksjonene mot Russland. Én av årsakene er støttekjøp utført av den russiske sentralbanken.

I tillegg har russiske eksportbedrifter fått ordre om å veksle inn inntekter i utenlandsk valuta i rubler, ifølge nyhetsbyrået Bloomberg.

At mange utenlandske investorer ikke har hatt mulighet til å selge sine russiske eiendeler, har også hatt en stabiliserende effekt.

BLIR UTVIST: Det var hektisk aktivitet utenfor Russlands ambassade i Oslo etter at Norge utviste tre diplomater onsdag 6. april. Video: Magnus Paus. Redigering: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

«Verdiløs»

I starten av invasjonen var rubelen «verdiløs» og én dollar kostet 7. mars skyhøye 150 rubler, og etter flere dager med stigning fikk valutaen et kraftig hopp på ti prosent 29. mars.

Kommentator i Spectator, Ross Clarke, stilte spørsmål om sanksjonene hadde feilet:

«For dem som er modige nok til å investere på bunn, og forberedt på å overse de etiske problemene, har russiske aksjer vært blant de beste investeringene den siste uka. Det er bemerkelsesverdig med tanke på de stadig flere tegnene på at krigen ikke går bra for Russland, og at landet kan ende opp i en hengemyr i mange år», skrev kommentatoren.

- Drives av to ting

30. mars snakket Børsen med økonom og professor på BI, Dagfinn Rime. Han mente at markedenes forventninger har spilt en stor rolle på rubelens verdi.

- Rubelen er ikke forferdelig mye svekket i forhold til før invasjonen, det er litt overraskende, synes jeg. Det er to ting som driver disse markendene. Det er oppfatning om risiko og forventninger om framtidig tilbud og etterspørsel, for å si det enkelt, sa professoren.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer