Børsen avslører:

Russisk olje til Norge: - Skuffende

Akkurat nå kjøper Norge olje fra Russland.

TUNG LAST: Oljetankeren «Ust Luga» ligger tunglastet utenfor Slagentangen torsdag ettermiddag. Esso Norge bekrefter at de er mottakere av deler av lasten. Foto: Bjørn Langsem
TUNG LAST: Oljetankeren «Ust Luga» ligger tunglastet utenfor Slagentangen torsdag ettermiddag. Esso Norge bekrefter at de er mottakere av deler av lasten. Foto: Bjørn Langsem Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Torsdag forrige uke forlot den Hongkong-registrerte oljetankeren «Ust Luga» en russisk havn ved samme navn. Fra havna, som ligger like utenfor St. Petersburg, gikk turen gjennom Østersjøen, forbi Kattegat og rett inn i Oslofjorden.

Skipet ligger nå til kai ved oljeterminalen Slagentangen utenfor Åsgårdstrand, klar for å losse.

FERDEN: Nettstedet Marine Traffic viser oljetankerens ferd fra russisk til norsk havn. Foto: Skjermdump
FERDEN: Nettstedet Marine Traffic viser oljetankerens ferd fra russisk til norsk havn. Foto: Skjermdump Vis mer

Det er Esso Norge som driver tankanlegget på Slagen. De bekrefter overfor Børsen at det russiske oljeproduktet skal inn på norsk jord:

- Esso bekrefter at produkt om bord på tankeren «Ust Luga» som nå ligger utenfor Slagen kai, kommer fra Russland. Den delen av lasten som skal til Essos tankanlegg på Slagen, inneholder en blandekomponent til marin gassolje, uttaler informasjonsdirektør Anne Fougner i Esso Norge til Børsen.

Marine gassolje er en type diesel som brukes til skipsfart.

- Skuffende

«Ust Luga» skal ifølge svenske Samir Madani, som står bak nettstedet Tanktrackers, være lastet med 750 000 fat råolje. Nettstedet har sporet Russlands råoljeeksport siden før landets invasjon av Ukraina.

- Dette er ikke greit. Norge er medlem av Nato, og burde ikke kjøpe olje fra Russland nå. Det sier jeg mer enn noe annet som en av naboene deres, sier Madani til Børsen.

MOTTAK: Slagentangen var tidligere oljeraffineri, og ble gjort om til drivstoffterminal i fjor sommer. Det eies og drives av Esso Norge. Foto: Exxon Mobil
MOTTAK: Slagentangen var tidligere oljeraffineri, og ble gjort om til drivstoffterminal i fjor sommer. Det eies og drives av Esso Norge. Foto: Exxon Mobil Vis mer

Han opplyser at fartøyet kom til Slagen 18. april, etter en fire dager lang reise fra den russiske havna Ust Luga.

- Vel dette er rett og slett skuffende. Krigen brøt ut for bare to måneder siden, og nå bestemmer Norge seg for å importere 750 000 fat med olje fra Russland, skriver Madani på Twitter.

- Det har ikke vært en eneste leveranse av russisk olje i perioden fra nå og tilbake til desember 2021. Altså fram til for tre dager siden, sier Madani til Børsen.

- Eneste Russland-kontrakt

Børsen har stilt en rekke spørsmål til Esso Norge, og fått svar på noen av dem.

RUSSISK OLJE: Tankskipet «Ust Luga» gikk fra den russiske havnen Ust Luga for fire dager siden. Første stopp er Slagentangen, der Esso bekrefter at russisk olje skal inn på norsk jord. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
RUSSISK OLJE: Tankskipet «Ust Luga» gikk fra den russiske havnen Ust Luga for fire dager siden. Første stopp er Slagentangen, der Esso bekrefter at russisk olje skal inn på norsk jord. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Informasjonsdirektør Anne Fougner sier at lasten ikke er omfattet av gjeldende sanksjoner mot Russland.

- Kjøpekontrakten ble inngått før Russlands invasjon av Ukraina. Esso Norge har ikke andre kontrakter om kjøp av produkter fra Russland, sier hun.

Børsen har spurt om Esso vurderer det som uproblematisk å kjøpe russiske oljeprodukter, selv om det ikke er brudd på gjeldende sanksjoner. Selskapet svarer ikke på dette spørsmålet, men Fougner skriver følgende i en e-post:

GASS: Russlands statsleder Vladimir Putin krever at all russisk gass skal handles med rubler. Men hvorfor gjør han det? Vis mer

«Esso Norge og vårt morselskap ExxonMobil har tidlig tatt tydelig og sterk avstand fra Russlands invasjonen i Ukraina. ExxonMobil vil avvikle sitt engasjement i Russland inkludert Shakalin-1 der ExxonMobil er operatør, og vil ikke foreta nye investeringer i Russland.»

Videre framholder hun følgende:

- Esso Norge følger alle gjeldende sanksjoner. Vi har en robust prosess for å sikre at selskapet følger alle relevante sanksjoner.

Fougner sier at tankeren «Ust Luga» seiler under Hongkong-flagg, og ikke har russiske eierinteresser.

Equinor: - Uaktuelt

Børsen har spurt Esso Norge om eventuelle mottakere av den russiske oljen, omfang på handelen og pris.

Selskapet avviser å gå i detalj:

- I henhold til vår forretningspraksis gir vi ikke detaljer relatert til våre kommersielle kontrakter, svarer Fougner.

Børsen er videre kjent med at Equinor skal ha fått gjentatte tilbud om å kjøpe russisk olje på billigsalg. Svaret skal ha vært kontant: «Uaktuelt».

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer