Det russiske skipet fikk problemer torsdag forrige uke, og Borg Parat ble bedt om å slepe båten. Men sanksjoner og økonomi skapte problemer, og i nesten ei uke var slepebåten og det russiske fraktskipet på tur sammen.
- Det er bekymringsfullt om vi skal begynne å ta hensyn til den økonomiske sikkerheten før vi kan bistå i en nødssituasjon. Vi har en langstrakt kyst. Dette bør oppklares høyere opp i systemet, sier Lars Jensen, daglig leder i Borg Maritime og skipper på slepebåten «Borg Parat».
Det var torsdag kveld at Jensen fikk forespørselen fra Kystverket om å bistå. «S. Kuznetsov» hadde fått motorstopp og begynte å drive.
Omfattende skader
«Borg Parat» satte kursen utover fra Nord-Troms. I mellomtida ba mannskapet på det russiske fartøyet om å få løse problemene selv - uten hjelp.
- Vi ankommer i titida på morgenen, kobler slep og tar dem med ut til havs. Samtidig fortsatte forhandlinger av avtaler og økonomiske avklaringer.
Fordi det ble helg ville det ta tid å få betalingen for jobben overført. I tillegg konkluderer russerne lørdag med at skadene var for omfattende til at de kunne repareres til sjøs, ifølge Jensen. De ønsket derfor å bli slept til Russland.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger