Det amerikanske handelsdepartementet utstedte torsdag flere tvangstiltak mot de russiske flyselskapene Aeroflot, Azur Air og UTair, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
USAs myndigheter mener selskapene har brutt amerikanske sanksjoner, som ble innført som svar på Russlands invasjon av Ukraina.
Helt konkret sier amerikanske myndigheter at over 170 Boeing-fly har vært i trafikk, i strid med USAs sanksjoner. Loven slår fast at ingen amerikanske selskaper får handle med de tre russiske flyselskapene.

Flykrise: - Vil møte veggen
- Avskåret
I praksis vil det innebære at flyflåten vil bli ubrukelig, ifølge amerikanske myndigheter.
- Aeroflot, Azur Air og UTair og deres flyflåte vil over tid ikke lenger være i stand til å fortsette å fly, verken internasjonalt eller innenlands, ettersom de nå er avskåret fra den internasjonale støtten og de amerikanske delene og tjenestene de trenger for å vedlikeholde flåtene sine, sier Matthew S. Axelrod. Han er visehandelsminister med ansvar for håndhevelse av eksport.
USAs handelsdepartement sier Aeroflot fortsatte å operere fly som var underlagt sanksjoner på ruter til Beijing, Delhi, Antalya, Istanbul og Dubai i mars.
Putin signerte i midten av mars et lovforslag som har vekket stor uro i flybransjen. Den nye loven åpner opp for at utenlandske fly som er leid inn av russiske selskaper, nå skal kunne registreres som flyselskapenes eiendom og dermed også få russiske sertifikater å fly på videre.

Putin signerte omstridt lovforslag
Får ikke støtte
Loven er ment å bevare flåten av utenlandske fly i Russland, for å sikre videre innenriksflyginger i landet. Russiske myndigheter omtaler loven selv som en del av Russlands «antisanksjonstiltak».
Børsen har tidligere skrevet om hvordan over 500 fly med leasingkontrakter i Russland nå kan være tapt for godt.
- Disse flyene vil ikke kunne brukes hvis de ikke får vedlikehold og deler fra leverandørene. Sanksjonene gjør at de ikke får det, sa flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til Børsen den gang.
Flyanalytikeren mistenkte imidlertid at Putins grep er en del av en større plan.
- Vi kan ikke vite det 100 prosent sikkert, men det kan være en del av en plan for å forhandle når denne situasjonen en gang tar slutt, sa han.
Elnæs mener de ekstremt strenge sikkerhetskravene i luftfarten uansett vil gjøre at mange av disse flyene trolig vil ende opp stående på bakken.
- Helt teknisk og regulativt, så anser jeg muligheten for at de kan bruke disse flyene som svært liten, når de ikke får tak i deler og ikke kan gjøre vedlikeholdet som kreves.