Ryanair bannlyser passasjerer

Passasjerer som krevde tilbake penger via kredittkort blir svartelistet.

SVARTELISTES: Ryanair setter hardt mot hardt mot kunder som har fått tilbakebetalt penger for flybilletter de ikke brukte. Foto: REUTERS / Paul Hanna / NTB
SVARTELISTES: Ryanair setter hardt mot hardt mot kunder som har fått tilbakebetalt penger for flybilletter de ikke brukte. Foto: REUTERS / Paul Hanna / NTB Vis mer
Publisert

Ryanair nekter passasjerer som fikk refundert penger fra kredittkortselskaper for flybilletter de ikke brukte på grunn av coronarestriksjoner å fly med selskapet, skriver CNN.

Kjøpte ikke-refunderbare billetter

Passasjerene som nå settes på selskapets svarteliste er personer som kjøpte ikke-refunderbare billetter til Ryanair-flyginger som fløy som planlagt under pandemien, men der kunden ikke kunne eller ville fly på grunn av reiserestriksjoner fra myndighetene.

Det skal til sammen dreie seg om under 850 personer, skriver selskapet i en epost til Børsen.

I den samme eposten skriver selskapet at disse personene «valgte å ikke reise og fikk så på ulovlig vis tilbakebetalt pengene fra deres kredittkortselskap».

Det var det britiske nettstedet MoneySavingExpert som først meldte om Ryanairs grep. De har vært i kontakt med tre personer som forteller at de ba om å få pengene tilbakebetalt fra kredittkortselskapet, ettersom Ryanair ikke tilbød å betale tilbake pengene for flyreisene de ikke brukte sommeren 2020.

Må gjøre opp gjelden

Det har ført til at de ikke kan fly med Ryanair i 2021. Passasjerene klarte å booke flybilletter, men fant først ut at de ikke fikk fly da de forsøkte å sjekke inn eller endre bookingen.

I sin uttalelse skriver Ryanair at kundene må gjøre opp gjelden med flyeselskapet før de får lov til å fly med dem igjen. Kunder som fikk tilbakebetalt penger fra Ryanair direkte, er ikke berørt.

Ryanair har tilbudt å refundere de nye billettene, dersom kundene ikke ønsker å betale tilbake det Ryanair mener de skylder dem.

Kunder kan få tilbakebetalt penger når de bestrider en betaling de har utført med kredittkortet. Kredittkortselskapet reverserer så transaksjonen, og får tilbake pengene fra selgerens bank.

Har dårlig sak

American Express, som var kredittkortselskapet til alle de tre omtalte kundene, sier til CNN at de går gjennom alle tilbakebetalingskrav «nøye og rettferdig, og sak for sak med selgeren og kortmedlemmet».

I Ryanairs retningslinjer heter det at de kan nekte passasjerer å fly med selskapet dersom passasjeren skylder flyselskapet penger for en tidligere flyging, enten betalingen ikke har blitt fullført av en eller annen grunn eller at kunden har krevd og fått tilbakebetaling via kredittkortselskap.

«Denne beklagelige restriksjonen gjelder bare en bitte liten andel av Ryanaris 150 millioner passasjerer årlig. De valgte å bryte bookingavtalen med oss», skriver Ryanair.

Og det kan virke som de i underkant av 850 passasjerene har en dårlig sak, ifølge Colin Murphy, advokat i det britiske selskapet Leigh Day.

- Jeg ser ingen åpenbare måter man kan utfordre denne tilnærmingen på. Flyeselskaper har vide fullmakter til å nekte personer boarding, sier Murphy.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer