Ryanair-sjef Michael O'Leary har gjort seg bemerket for sine kontroversielle uttalelser gjennom åra.
I Oljefondets podkast «In Good Company» svinger han nå pisken mot Norwegian, og konstaterer at han ikke ville tatt imot selskapet - selv om det var en gave.
- Selv ikke om det var gratis?
- Nei, slår den irske toppsjefen fast overfor oljefondssjef Nicolai Tangen, som leder podkasten.
- Fungerer ikke
O'Leary mener at både Norwegian og SAS er eksempler på flyselskaper som har demonstrert hvor krevende det er å drive i Norge og Sverige.
Han mener særlig at Norwegians langdistansesatsing i åra før pandemien, var feilslått. Satsingen ble som kjent skrotet i fjor.

Flybransjen slår alarm: - Tøff vinter
- Dersom langdistanse og lave priser hadde fungert, hadde Norwegian vært unormalt lønnsomt. Men langdistanse og lave priser fungerer ikke, sier O'Leary til Tangen, og mener blant annet at etterspørselen i markedet ikke er stor nok.
Videre anslår Ryanair-sjefen at antallet flyselskaper i Europa vil reduseres innen de neste tre åra. Ryanair, som kom særdeles dårlig ut på en omdømmemåling i mai i fjor, vil på sin side stå fjellstøtt, mener han.
- Det vil være tre store selskaper: Lufthansa, Air France KLM og British Airways-gruppen. Og så blir det ett enkelt lavprisflyselskap, nemlig Ryanair, framholder han.
Milliardresultat
O'Leary har med jevne mellomrom kommet med brennende stikk mot Norwegian. Seinest i et Bloomberg-intervju i 2019 sablet han ned det norske selskapet, og åpnet for flykjempens undergang, ifølge Finansavisen.
Det er ingen tvil om at Norwegian har vært gjennom en turbulent periode de siste åra. I motsetning til Ryanair, har selskapet gjennomgått en omfattende omstruktureringsprosess i 2022.

Her skulle flyene aldri landet
I slutten av oktober kunne Norwegian imidlertid vise til et driftsresultat på over 1 milliard i siste kvartal. Flyselskapet mener tallene snakker for seg selv.
- Dette er ikke første gang Ryanair kommer med ulike påstander om Norwegian, sier kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh til Børsen.
Slår tilbake
- Det er hard konkurranse i luftfarten og dette gjelder spesielt når utenlandske selskaper fritt kan fly inn i Norge med lavere lønnskostnader. Men til tross for dette har Norwegian en sterk posisjon, ikke bare i Norge men hele Norden, og dette er noe vi har tenkt å styrke ytterligere i framtida, fortsetter hun.

Skrekktall for EasyJet
Norwegian fnyser videre av dommedagsspådommene til Ryanair.
- Vi er det største norske flyselskaper og vi har en organisasjonsmodell som bygger på fast ansettelse, samarbeid med fagforeningene og gode lønns- og arbeidsvilkår. Norwegian kommer til å fortsette med lønnsom vekst de kommende åra, og det uavhengig av hvilke nye utspill Ryanair måtte komme med.