Rystet av Norges gigantkjøp: - Pinlig

Tidenes største norske togkjøp til en verdi av 20 milliarder kroner er klart. Vinneren skulle aldri fått lov til å levere anbud, mener både LO, SV og Rødt.

GIGANTISK: Kontrakten på 30 lokaltog til Østfoldbanen og ytterligere opsjon på 170 tog er tidenes største i norsk jernbanehistorie. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
GIGANTISK: Kontrakten på 30 lokaltog til Østfoldbanen og ytterligere opsjon på 170 tog er tidenes største i norsk jernbanehistorie. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Statseide Norske tog kjøper 30 lokaltog til nær 4 milliarder kroner av franske Alstom. Selskapet har i tillegg sikret seg opsjon på ytterligere 170 tog. Samlet anslått verdi over 20 milliarder kroner.

Kontrakten er tidenes største i norsk jernbanehistorie, skriver Norske tog i en pressemelding tirsdag.

Gigantkontrakten utløser krasse reaksjoner.

Bakgrunnen er at Alstom er oppført på FNs svarteliste over selskap med virksomhet som opererer i de israelske bosettingene på Vestbredden, som ifølge Sikkerhetsrådet strider mot folkeretten.

- Lovbrudd

- Gjennom denne mangemilliardkontrakten bidrar Norge aktivt til et selskap som bryter folkeretten. Dette er kynisk, tordner SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes.

- Mener du å si at det er lovbrudd?

- Det er umulig å konkludere med at dette er greit. Jeg mener helt klart at dette er brudd på lov om offentlige anskaffelser, som tydelig sier at man skal respektere menneskerettighetene.

Fylkesnes varsler at SV vil forfølge saken. Han tror ikke det er praktisk mulig å avlyse kontrakten på 30 lokaltog, men presiserer at det må være mulig å sørge for at opsjonen på 170 tog ikke blir noe av.

- Norske tog er et selskap som er hundre prosent eid av det norske folk, og dette kjøpet er et hundre prosent brudd på folkeretten, sier Fylkesnes til Børsen.

- Pinlig

Rødt-leder Bjørnar Moxnes er heller ikke nådig.

- Alstom er svartelistet av FN fordi de har datterselskap som profitterer på virksomhet i ulovlige israelske bosettinger i Palestina. Derfor har også pensjonsselskapet KLP trukket ut sine investeringer. Da hører det ingen steder hjemme at den norske stat skal belønne det samme selskapet med tidenes største togkjøp, sier Moxnes.

UHØRT: - Hører ingen steder hjemme, mener Rødt-leder Bjørnar Moxnes om tidenes største norske togkjøp. Foto: Terje Pedersen / NTB
UHØRT: - Hører ingen steder hjemme, mener Rødt-leder Bjørnar Moxnes om tidenes største norske togkjøp. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Han retter skytset mot Ap/Sp-regjeringen:

- Det er uforståelig at regjeringen ikke har evnet å gripe inn og stanse dette, for det har ikke manglet på advarsler fra blant andre oss og fagbevegelsen, sier Moxnes, som peker på følgende paradoks:

- Det er pinlig at Norge, som nå sitter i FNs sikkerhetsråd og har ansvar for etterlevelsen av folkeretten, belønner et selskap som profitterer på brudd på folkeretten.

Moxnes mener hele kontrakten må nulles ut, selv om han innser at det byr på juridiske utfordringer.

- At noe er vanskelig, er ikke noen god grunn til at den norske stat i verste fall vil medvirke til brudd på folkeretten, sier Rødt-lederen.

- Skuffende

LO er landets største arbeidstakerorganisasjon med nær 1 million medlemmer, og normalt en støttespiller for regjeringspartiet Arbeiderpartiet. Men ikke i denne saken.

TOGREISE: Gunhild Stordalen valgte alternativ transport til klimatoppmøtet COP26 i Glasgow, noe hun endte med å angre på. Foto: Daniel Kragset / Northstories Vis mer

- Det er oppsiktsvekkende og skuffende at ikke regjeringen grep inn og sørget for at Alstom ble fjernet fra listen over godkjente anbudsleverandører, fordi selskapet er på listen over FNs selskap som bidrar til brudd på folkeretten, sier LOs førstesekretær Julie Lødrup til Børsen.

- LO har normalt god dialog med Arbeiderpartiet. Hvordan har dialogen og gjennomslaget vært i denne saken?

- Hurdalsplattformen legger veldig tydelig vekt på en sterk oppslutning om FN og folkeretten og beskyttelse av sivile rettigheter i krig og konflikt. Når regjeringen likevel er passive til at statseide Norske tog ikke bruker mulighetene i lovverket for anskaffelser, så er det skuffende, sier LO-toppen.

KRITISK: - Skuffende, sier LOs førstesekretær Julie Lødrup om togkjøpet. Foto: Terje Pedersen / NTB
KRITISK: - Skuffende, sier LOs førstesekretær Julie Lødrup om togkjøpet. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Lødrup viser til at en ny åpenhetslov skal tre i kraft før sommeren, som enda tydeligere presiserer at offentlige anskaffelser skal legge vekt på etiske vurderinger. Det kommer på toppen av FNs retningslinjer for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP).

- Togkjøpet bryter helt klart med UNGP, der Norge har vært en viktig pådriver. Det er jo positivt at Norge har tatt den rollen, men det viktigste er å følge opp når det kommer til hjemlige saker, sier Lødrup til Børsen.

- Aktsomhetsvurdering

Børsen har fremlagt kritikken for Alstom, som i en kort uttalelse avviser at de bryter internasjonal lov.

- Alstom følger UNGP og overholder gjeldende internasjonal menneskerettighetslovgivning på alle steder der vi driver virksomhet, skriver en talsperson for selskapet i en e-post til Børsen.

Da Norske tog omtalte togkjøpet i en pressemelding før jul, ble det understreket at selskapet har vurdert leverandørene på miljø, menneskerettigheter og sosialt ansvar.

«Blant annet har vi gjennomført aktsomhetsvurderinger som avdekket at et datterselskap av Alstom tidligere var engasjert i et samarbeid om å bygge bybane i Øst-Jerusalem. Som følge av prosjektet ble Alstom i februar 2020 satt på en liste av FNs høykommissær for menneskerettigheter over selskaper med aktivitet på okkupert palestinsk territorium», skrev Norske tog.

BLANT DE STØRSTE: Franske Alsom er en av verdens største togprodusenter. Her fra fabrikken i franske Semeac. Arkivfoto: Vincent Kessler, Reuters / NTB
BLANT DE STØRSTE: Franske Alsom er en av verdens største togprodusenter. Her fra fabrikken i franske Semeac. Arkivfoto: Vincent Kessler, Reuters / NTB Vis mer

Videre framgikk det at «Alstom har informert Norske tog om at et datterselskap for tiden deltar i en konkurranse om å bygge en annen del av bybanen i Øst-Jerusalem. Alstom bekreftet at de foretar løpende aktsomhetsvurderinger knyttet til dette prosjektet, at de følger FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og at selskapet overholder internasjonal menneskerettighetslovgivning der de har virksomhet.»

- Norske tog har innhentet en ekstern juridisk betenkning og vurdert saken grundig og konkludert med at Alstom ikke kunne vært utelukket fra konkurransen. Norske tog må følge norsk lov. Innenfor rammene av loven skal vi gjøre det vi kan for å sikre at våre leverandører opptrer ansvarlig, uttalte juridisk direktør i Norske tog, Iren Marugg.

Børsen har fremlagt kritikken i denne saken for Samferdselsdepartementet og Næringsdepartementet, foreløpig uten å få svar.

Norske tog eies av Samferdselsdepartementet. I et svar på et skriftlig spørsmål fra SV-representant Mona Fagerås viser samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til at «Norske tog har foretatt grundige selskapsinterne vurderinger, som er kvalitetssikret av advokatfirmaet Wiersholm».

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer