Sa nei til russiske flaggskip

Men luksusyachten «Ragnar» med Putin-venn som eier, er velkommen tilbake til norsk havn fra Tyrkia.

ÅLESUND - NARVIK - EGYPT - TYRKIA: Yachten «Ragnar» ved kai i Narvik i mars. Båten eies av den tidligere KGB-offiseren Vladimir Strzjalkovskij, som er venn med Russlands president Vladimir Putin. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB.

ÅLESUND - NARVIK - EGYPT - TYRKIA: Yachten «Ragnar» ved kai i Narvik i mars. Båten eies av den tidligere KGB-offiseren Vladimir Strzjalkovskij, som er venn med Russlands president Vladimir Putin. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB.

Vis mer
Publisert

Etter de skjerpede, norske sanksjonene med forbud mot skip med russisk flagg i norske havner, har myndighetene fått flere søknader om dispensasjon.

Men alle søknadene er avslått, opplyser Utenriksdepartementets rettsavdeling til Dagbladet/Børsen.

De nye sanksjonene er innført med virkning fra 8. mai på grunn av Russlands invasjon og krig i Ukraina.

Etter fire måneder i norske havner, har den russiskeide luksusyachten «Ragnar» hatt «amnesti» i havna i Marmaris i sanksjonsfrie Tyrkia fra 6. mai. Der er den fortsatt.

På den lange ferden fra Ålesund til Egeerhavet, har båten til oligarkmilliardær og Putin-kollega fra KGB og den russiske regjeringen - Vladimir Strzjalkovskij - vært innom en annen havn uten fare for å bli beslaglagt.

Port Said i Egypt er også trygg havn i forhold til vestlige sanksjoner mot russisk skipsfart og oligarkers eiendom.

Men etter at norske myndigheter fra og med 8. mai strammet kraftig inn på restriksjoner mot russiske fartøy - kan «Ragnar» nå komme tilbake til norsk havn uten å bli tatt i arrest?

Luksusyachten «Ragnar», opprinnelig bygd som forsyningsskip og isbryter under navnet «Sanaborg», seiler nå under flagget til EU-landet Malta, der skipet er registrert.

KOLLEGER OG VENNER: 2010: Vladimir Putin (i midten), da statsminister, besøker smelteverket Norilsk i Nikel, der hans gamle KGB-kollega og seinere viseøkonominister Vladimir Strzjalkovskij (til høyre for Putin) var storaksjonær og sjef. Han fikk en fallskjerm på 100 millioner dollar da han trakk seg helt ut av Nikel i 2012. Chelsea-eier Roman Abramovitsj kom inn som ny hovedaksjonær. Foto: Alexei Nikolsky/Ria Novosti/Reuters/NTB.
KOLLEGER OG VENNER: 2010: Vladimir Putin (i midten), da statsminister, besøker smelteverket Norilsk i Nikel, der hans gamle KGB-kollega og seinere viseøkonominister Vladimir Strzjalkovskij (til høyre for Putin) var storaksjonær og sjef. Han fikk en fallskjerm på 100 millioner dollar da han trakk seg helt ut av Nikel i 2012. Chelsea-eier Roman Abramovitsj kom inn som ny hovedaksjonær. Foto: Alexei Nikolsky/Ria Novosti/Reuters/NTB. Vis mer

Malta - Monaco - Russland

Registrert eier er fortsatt den russiske oligarken Vladimir Strzjalkovskij.

De nye norske sanksjonene gjelder alle russiskflaggede fartøyer over 500 bruttotonn unntatt fiskebåter.

Med unntaket for fiskefartøy og fangst, skiller Norge seg fra sanksjonene til andre vestlige land.

- Ja, alle skip under Malta-flagg kan fortsatt komme til Norge med forbehold om eierforholdet. Det har jeg ingen kunnskap om i dette tilfellet, sier avdelingsdirektør Arve Dimmen i Kystverket til Dagbladet/Børsen.

Hans ansvarsområde er navigasjonsteknologi og maritime tjenester.

- Hovedprinsippet bak de nye sanksjonene er at skipenes flagg blir vurdert først. Så kan russiske eierforhold i neste punkt få virkning, sier Dimmen.

UNIKT FOR NORGE: Dette sier NUPI-forsker Karsten Friis om norsk vri på sanksjoner mot russiske fartøyer. Vis mer

Det er Utenriksdepartementet som behandler tvistesaker om skip med russisk flagg til norsk havn.

UD: - Ingen søknader innvilget

- Departementet kjenner ikke til konkrete tilfeller der russiskflaggede fartøy med hjemmel i Forskriften har blitt avvist ved anløp. Departementet har mottatt flere søknader om tillatelse til anløp av russiskflaggede fartøy, men har ikke funnet at vilkårene for å gi tillatelse har vært oppfylt i de konkrete tilfellene, skriver UDs rettsavdeling til Dagbladet/Børsen onsdag.

På spørsmål om norske myndigheter kan vurdere underliggende eierforhold under andre skipsflagg enn russiske, svarer UDs rettavdeling:

« -Hvilket flagg fartøyet har, er styrende for om havneforbudet kommer til anvendelse. Det er ikke et generelt forbud mot anløp av fartøy som ikke er russiske. Selv om et fartøy ikke omfattes av forbudet mot havneanløp, kan fartøyet eller dets aktivitet imidlertid være omfattet av andre sanksjoner. Dette vil f.eks. kunne være tilfellet dersom eieren av fartøyet er listeført. Dette er forhold som norske myndigheter og havner vil vurdere.»

«Ragnar» ble lagt ut for salg i 2020 for 100 millioner dollar - rundt en milliard norske kroner. Selv om prisen ble dumpet til 85 millioner dollar, har ingen medier meldt om at det ble noe av salget.

Vladimir Strzjalkovskij, med adresser i Russland, Monaco og Storbritannia, er fortsatt registrert som eier.

- Ikke på svarteliste

Sjefen for det britiske mannskapet på «Ragnar», kaptein Robert Lankester , sa til den amerikanske radiostasjonen NPR (National Public Radio) tidligere i vår at Strzjalkovskij ikke står på noen liste over «svertede» russere med vestlige sanksjoner mot seg.

Han sa også at det ikke er russere i mannskapet på 13. Den britiske kapteinen mente «Ragnar» var utsatt for en urettferdig svertekampanje da båten hadde problemer med å få noen til å levere drivstoff under oppholdet i Narvik.

Det fire måneder lange oppholdet på norskekysten startet 12. desember i fjor i Ålesund havn, rett ved Ellingsøy. Der lå den 68 meter lange yachten til 15. februar.

Da gikk ferden nordover med ankomst Narvik havn 17. februar. Båtens agent oppga som grunn for å søke havneplass at «Ragnar» skulle vente på gjester til et cruise i nordlige polarområder.

Fem millioner pr. uke

Hvem gjestene var og hvilke land de kom fra ble ikke opplyst. Men det var heller ingen informasjon som var nødvendig da.

«Ragnars» polarcruise blir tilbudt til 525 000 dollar pr. uke pr. hode. Det tilsvarer fem millioner norske kroner.

Yachten er innredet for 12 gjester, og tilbyr blant annet helikopterplattform og boblebad på taket.

Gjestene kom aldri. Den russiskeide yachten til kai i Narvik begynte å få offentlig oppmerksomhet da Russlands krig i Ukraina startet 24. februar.

Tett på NATO-øvelse

Og oppmerksomheten og spørsmålene økte ytterligere da «Ragnar» ble liggende under og tett på den store NATO-øvelsen Cold Response litt lenger nord, fra 14. til 31. mars.

Da Cold Response var avsluttet, dro også «Ragnar» - uten at norske kontrollmyndigheter fant gyldig grunn til å bruke stempelet «spionbåt».

2. april var «russerbåten» tilbake i Ålesund havn/Ellingsøy. 11. april fortsatte den sørover.

- Skip som skal videre, har ikke plikt til å opplyse om neste planlagte havn til havnemyndighetene der den seiler. Jeg mener å huske at Ålesund havn ikke ble gitt noen slik informasjon i dette tilfellet, sier havnefogd Ole Christian Fiskaa til Dagbladet.

LUKSUSHJEM: Kun ett hus skiller oligarkens bolig fra den norske ambassadens residens i London. Vis mer

Navnet

Det svenske heliski- og oppdagelsestyrselskapet Arctic Elements tilbyr turer med «Ragnar».

Selskapet har lokaler i Narvik og i Riksgränsen på svensk side, 35 kilometer fra Narvik.

- Oppkalt etter den legendariske vikingkongen Ragnar, oppklarer Arctic Elements på sine hjemmesider.

Det svenske selskapet opplyste også tidligere i år at en billigere, sju dagers til 1,2 millioner kroner står på reiseplanen. Alt var da utsolgt til desember 2023.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer