Så rødt: - Provoserende

Handelsstanden i Oslo angrer på utspill om nedstenging: - Vi hadde forventet åpning og ikke ytterligere nedstenging.

- DESPERAT SITUASJON: Oslo Handelsstands Forening (OHF) vil ha gjenåpning av butikker og restauranter i Oslo. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
- DESPERAT SITUASJON: Oslo Handelsstands Forening (OHF) vil ha gjenåpning av butikker og restauranter i Oslo. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Publisert

- Da beskjeden kom om at alle butikker og serveringssteder må stenge ned i to uker, opplevdes dette dramatisk, og jeg ble jeg rett og slett så frustrert at ordbruken ble for kraftig, skriver administrerende direktør Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening (OHF) i en beklagende epost til NTB.

Søndag kveld kom byrådsleder Raymond Johansen med nok en knusende beskjed til restauranter og butikker i Oslo.

Som følge av høye smittetall, der en stor andel knyttes til den mer smittsomme muterte coronavarianten fra Storbritannia, bes handelsstanden igjen om å skalke lukene.

- Forventet åpning

Det fikk Næss i OHF til å se rødt. I kampens hete gikk organisasjonen ut og krevde stenging også i hovedstadens nabokommuner.

- Hvis ikke, vil tiltakene virke mot sin hensikt, føre til økt mobilitet og være svært urettferdig og konkurransevridende for nedstengte virksomheter i Oslo, uttalte Næss til NTB.

Næss erkjenner mandag at det gikk ei kule varmt etter byrådets pressekonferanse. Overfør Børsen understreker han at OHF naturligvis ikke ønsker samme dystre skjebne for Oslos nabokommuner, men at de ble tatt på senga av ytterligere innskjerpinger.

- Vi hadde forventet åpning og ikke ytterligere nedstenging. Det ble dermed et veldig uttrykk for skuffelse, særlig når vi vet hvor dramatisk disse tiltakene er for butikker og serveringssteder.

- Vi ønsker ikke å stenge én butikk eller restaurant til - ei heller i nabokommunene. Det vi ønsker er en åpning.

- Savner dokumentasjon

Han mener at smittevernhåndteringen i butikker og restauranter har vært svært god. Derfor etterlyser Næss også tydeligere begrunnelser for de inngripende tiltakene.

- Vi mener, med den smittevernhåndteringen som har vært, at butikker og serveringssteder bør kunne holde åpent. Jeg skjønner at politikerne har det vanskelig. Det er en kjempetøff situasjon med det britiske mutantviruset, men jeg savner dokumentasjon på hvordan restauranter og butikker spiller inn i smittebildet. Det har jeg til gode å se.

«JOJO»: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier han forstår at folk blir frustrert over «jojo-effekten» i Oslo, men at det ikke kan unngås. Reporter: Frode Andresen. Foto: Jenny Aas / Dagbladet TV Vis mer

Næss peker videre på en brutal urettferdighet for bransjeaktørene.

- Hvis du står ved nedstengte CC Vest og kjører seks minutter i retning vest, er det åpent. Det er klart at det er provoserende for dem som driver i Oslo.

- Låser ikke døra

- Frykter dere handelslekkasje?

- Det er ikke noe vi frykter. Det er noe vi erfaringsmessig vet kommer til å skje, tatt de siste lørdagene i betraktning.

KLAR TALE: Administrerende direktør Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening (OHF). Foto: Oslo Handelsstands Forening
KLAR TALE: Administrerende direktør Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening (OHF). Foto: Oslo Handelsstands Forening Vis mer

Handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon Virke, har i likhet med OHF sett stor omsetningsøkning på kjøpesentre i nabokommuner som har holdt åpent.

- Det er delte meninger om hvilke tiltak som virker, og jeg er ikke smittevernekspert, men jeg tror ikke noe på at Oslo-borgerne nå låser døra og holder seg hjemme. Hele ideen med tiltakene er å dempe mobiliteten og unngå trengsel. Vi mener det vil slå ut på en måte som er stikk i strid med intensjonen.

STRAMMER INN: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) presenterte nye, strenge corona-tiltak i Oslo på pressekonferansen 28. februar. Foto: NTB Vis mer

- Desperat

Han fortsetter:

- Vi snakker på vegne av de som må betale regninga. De har det kjempetøft. Oslo har stått i vinden fra første dag, med de mest inngripende tiltakene. Utålmodigheten er stor, og er i ferd med å bli desperat.

Ifølge Virke har nedstengningen av kjøpesentre og butikker i Oslo-regionen hittil i år kostet handelsbransjen et gigantbeløp.

- Vi anslår at mellom to og tre milliarder kroner i omsetning er tapt eller flyttet på i løpet av januar og februar, sier direktør for handel Harald J. Andersen i Virke til Børsen.

- Ofret på politikkens alter

Han forteller at Virke i disse dager jobber på spreng for å møte alle henvendelser fra sine medlemsbedrifter.

- De er frustrerte. Mange føler at de blir straffet, eller ofret på politikkens alter. De spør: «Hva er det jeg ikke skjønner her?».

Andersen utdyper:

- Når man ønsker å introdusere en ny regulering, må man påvise et problem. Nå har det gått tolv måned uten at vi er kjent med at det har forekommet smittespredning i norske butikker. Vi vil være en del av løsninga, og påtar oss gjerne ytterligere skjerpede smittevernkrav. Men la oss finne fram til de gode løsningene sammen.

- Forstår ikke

I likhet med OHF, mener Virke at nedstengingen i Oslo kan fungere mot sin hensikt.

- Det er helt udiskutabelt at man ser en voldsom vekst hos butikker og kjøpersentre, rett utenfor nedstengte områder. For å sikre et godt smittevern, bør man gjerne fordele kundene over flest mulig butikker og kvadratmeter. Medlemmene våre forstår ikke hvordan dagens tiltak bidrar til godt smittevern.

Søndag opplyste Raymond Johansen at Oslo kommune har vært i kontakt med kommunene rundt hovedstaden - der både kjøpesentre og utesteder fremdeles holder åpent.

- Vi kan ikke gjøre noe, men vårt inntrykk er at de skal se på sine forskrifter, uttalte byrådslederen på spørsmål om hva byrådet i Oslo tenker om shoppingtrafikk til kjøpesentrene i nabokommunene, gjengitt av NTB.

Johansen var lørdag i møte med Statsforvalteren og alle kommunene i Viken.

- Vi har informert om tiltakene vi har til hensikt å innføre, og så er det opp til de omkringliggende kommunene å vurdere hvilke tiltak og når, sa han søndag kveld.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer