Saftig turistsmell: - Svært upassende

Filippinene satset stort på en reklamefilm som skulle lokke turister. Men flere merket at det var noe som skurret.

SMELL: De som skulle lage en reklamefilm om Filippinene, gikk på en saftig smell. Foto: Shutterstock / NTB
SMELL: De som skulle lage en reklamefilm om Filippinene, gikk på en saftig smell. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Filippinenes vakre strender, asurblå hav og fortreffelige temperaturer sørger for at millioner av mennesker tar ferien sin her hvert år.

Landet satser stort på kampanjer som skal lokke turister til øystaten.

Flause

Nå har landets turistmyndigheter blitt helt røde i fjeset etter en flau blemme. Det skriver AFP.

Reklamebyrået DDB Philippines har nemlig fått oppgaven å lage en forlokkende reklamefilm om Filippinene, i forbindelse med kampanjen «Love The Philippines» (Elsk Filippinene, red.anm.).

Kampanjen ble lansert 27. juni og har kostet 1,3 millioner dollar, nesten 14 millioner kroner.

Problemet er bare at reklamefilmen også inneholdt bilder av helt andre steder: Blant annet risfarmer i Indonesia og sanddyner i Brasil.

Etter at reklamefilmen ble publisert, var det flere i sosiale medier som reagerte på at flere av bildene overhodet ikke viste Filippinene.

Myndighetene raser - byrået beklager

Seint søndag kunngjorde turistdepartementet at det undersøkte påstandene om utenlandsk videomateriale, før de fjernet filmen fra sine nettsider.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.