Fortnite

Saksøkes: - Barna spiser ikke

Epic Games, selskapet bak det enormt popluære spillet Fortnite, saksøkes av en gruppe med kanadiske foreldre som mener spillet gjør barna deres så avhengig at de hverken dusjer eller spiser.

POPULÆRT: Fortnite er et av verdens mest populære videospill. FOTO: NTB / Scanpix
POPULÆRT: Fortnite er et av verdens mest populære videospill. FOTO: NTB / Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En kanadisk høyesterettsdommer har godkjent et gruppesøksmål mot Epic Games, selskapet som står bak det enormt populære spillet Fortnite. Søksmålet kommer fra en gruppe med foreldre fra den kanadiske byen Quebec, som mener at barna deres har utviklet en stor avhengig til spillet.

- Barna hverken spiser, dusjer eller sover som en følge av det vi mener er en voldsom spillavhengighet, fortalte foreldrene til høyesterettsdommer Sylvian Lussier, ifølge BBC.

- Retten konkluderer med at det er en alvorlig sak som støttes av tilstrekkelige og konkrete påstander om tilstedeværelsen av risikoer eller til og med farer som kan oppstå ved bruken av Fortnite, sa Lussier da han avsa kjennelsen i rettssaken som begynte onsdag morgen.

Deler av søksmålet hevdet at selskapet bevisst utviklet spillet for å gjøre det «svært avhengighetsskapende», skriver Business Insider.

En advokat fra firmaet som behandler søksmålet fortalte under rettssaken at man kan sammenligne dagens forståelse av videospillavhengighet med den tidligere bevisstheten rundt tobakk-avhengighet, ifølge Global News.

- Den skadelige effekten av tobakk ble ikke anerkjent eller innrømmet over natta.

Ikke enig

Retten var ikke enig i påstanden om at spillet bevisst ble utviklet for å være avhengighetsskapende.

«Retten slår fast at det ikke er bevis for påstandene om bevisst opprettelse av et vanedannende spill. Dette utelukker ikke muligheten for at spillet faktisk er avhengighetsskapende og at dets utvikler og distributør antas å vite det», skriver dommeren.

Epic Games benekter søksmålet, ifølge en uttalelse BBC har fått tak i.

«Vi kommer til å bestride søksmålet i retten. Vi mener at alle bevisene som fremmes viser at saken er meningsløs», står det i uttalelsen.

Videre i uttalelsen viser selskapet til at spillet har innebygde systemer for å forhindre at barn spiller for mye.

KARAKTER: Ved kjøp av spillets egne valuta "V-bucks" kan man låse opp nye våpen for karakteren sin. FOTO: NTB / Scanpix
KARAKTER: Ved kjøp av spillets egne valuta "V-bucks" kan man låse opp nye våpen for karakteren sin. FOTO: NTB / Scanpix Vis mer

«Foreldre kan motta spilletidsrapporter som viser hvor lenge barnet har spilt den siste uka, i tillegg til at det kreves foreldretillatelse før kjøp som utføres i spillet».

Selv om det er helt gratis å spille spillet, kan man inne på spillet betale for spillets egne valuta kalt "V-bucks", som blant annet kan brukes til å låse opp nye våpen eller kostymer til karakteren din.

Tusenvis av runder

En av foreldrene sa at sønnen deres hadde til sammen hadde spilt 6923 runder, og at han har blitt svært sint når foreldrene har forsøkt å begrense spilletiden hans, blant annet ved å låse inne PC-en.

Et annet barn skal ha spilt så mye som 7700 runder på to år, og spiller i gjennomsnitt tre timer hver dag.

Flere av barna til foreldrene som fremmet søksmålet skal ha vist tegn til atferdsproblemer.

OVERLEVE: Fortnite er et skytespill fra 2018, hvor målet er å være den siste overlevende spilleren i runden. FOTO: NTB / Scanpix
OVERLEVE: Fortnite er et skytespill fra 2018, hvor målet er å være den siste overlevende spilleren i runden. FOTO: NTB / Scanpix Vis mer

Dommeren åpnet for at alle spillere som har bodd i Quebec siden 1. september 2017, og som føler at de har blitt avhengige av Fortnite, kunne ta del i søksmålet.

Onsdag i forrige uke skal så mange som 200 mennesker ha meldt seg på søksmålet, ifølge Global News.

En anerkjent lidelse

Flere av Epic Games sine advokater argumenterte overfor retten at avhengighet som knyttes til videospill ikke er en offisielt anerkjent lidelse i Quebec, og la vekt på at American psychiatric association mener det ikke finnes nok bevis til at det kan klassifiseres som en egen lidelse.

Dommeren bemerket likevel at Verdens helseorganisasjon i 2018 erklærte videospillavhengighet, eller «spillforstyrrelser», som en offisielt anerkjent lidelse.

- Det faktum at amerikanske psykiatere har bedt om mer forskning på dette området, eller at denne diagnosen ennå ikke er offisielt anerkjent i Quebec, gjør ikke påstandene som fremmes mindre seriøse eller ubegrunnede, sa Lussier.

Fortnite er i dag et av verdens mest populære spill, og tiltrekker seg i gjennomsnitt over 80 millioner spillere i måneden, ifølge Techacake

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer