- Vi synes dette er helt hårreisende. Flere opplever at dette er å tråkke på de ansatte, sier Bjarte Stedje, leder i den LO-tilknyttede Norsk Kabinforening, til Børsen.
Pengene fosser stadig ut av kriserammede SAS, som nå snur hver stein for å tette kostnadshull og sikre selskapets framtid. Nå skaper ett av sparetiltakene voldsomme reaksjoner blant de kabinansatte.

Sjokkert av SAS-krav: - Tvang
I et brev, som Børsen har fått tilgang til, varsler Norsk Kabinforening (NKF) sine medlemmer at SAS «ensidig har bestemt» at uniformsstripene til kabinansatte «skal fjernes».
- Som kabinansatte er vi i harnisk over denne avgjørelsen, heter det i brevet, før NKF videre radbrekker grepet:
- Stripene skal erstattes av en mindre «klips» på uniformen. Dette fordi det innebærer en liten besparelse for selskapet. (...) Vi finner det helt uakseptabelt og stikk i strid med kjerneverdien i SAS. Vi har bedt om at planene skrinlegges umiddelbart. Safety First, at dette gjennomføres.
Det er den kabinansvarlige som har overordnet ansvar om bord i kabinen. Dette illustreres gjerne ved et autoritetssymbol i form av tre striper på jakkeslaget, mens de øvrige kabinansatte har én stripe på sin uniform.
Presseansvarlig i SAS, Tonje Sund, understreker at uniformsstripene ikke skal fjernes, men at det er snakk om «en designjustering».
- Les hennes kommentarer nederst i saken.

Over 600 søksmål varsles
- Spesielt og arrogant
Tiltaket trer i kraft 1. mars, altså onsdag denne uka. I brevet, som ble sendt ut mandag denne uka, forteller NKF at de har forsøkt å stanse avgjørelsen, men at de hittil har møtt døve ører.
- Vi fikk via omveier høre om dette for to uker siden. I fellesskap tok vi da umiddelbart kontakt med ulike avdelinger og ledere i SAS. Dessverre er det ingen avdelinger, utenom vår leder, som har tatt seg bryet med å svare. Det finner vi ytterst spesielt og ganske arrogant.

Flyplassjef med riking-bønn
Overfor Børsen forteller Stedje at medlemmene er oppgitt. NKF stiller også spørsmål ved hvor mye selskapet faktisk kan spare.
- Når det gjelder selskapets påståtte besparelse er det ingen som har vist oss regnestykket. Vi kan ikke forså hvordan dette kan være et sparetiltak, heter det.
- Hørte et rykte
Fagforeningen peker på at samtlige kabinansatte trolig vil trenge nye uniformsjakker ved en slik endring.
- Da snakker vi flere tusen plagg som må leveres ut. Hvor er miljøhensynet?
NKF hevder i brevet at de ble fullstendig overrumplet av beslutningen fra SAS. Fagforeningen framholder at verken fagforeningene i Norge, Sverige eller Danmark har vært inkludert i prosessen.

Flyr begjærer seg konkurs
- Vi hørte et rykte, og tok selv kontakt med SAS som bekreftet at dette var tilfelle. Vi ble deretter kalt inn til et drøftelsesmøte forrige mandag, hvor vi la fram våre argumenter.
- Stort inngrep
NKF mener at avkledningen kan få store konsekvenser. De er særlig bekymret for situasjoner som går på sikkerhet.
- Striper betyr synlig ledelse. Truende situasjoner kan lett eskalere. Vår opplevelse er at distinksjonen har en de-eskalerende effekt om bord, og viser at Purser er kapteinens leder i kabinen.
- Det å gjøre et så stort inngrep i både Steward og Pursers uniformsidentitet, gjør noe med stolthet og motivasjon. NKF frykter at dette IKKE vil bidra til en forbedring av arbeidsmiljøet og tillit til ledelsen, tvert imot!

- Folk har spydd i gangene
Fortsatt striper
Pressesjef i SAS, Tonje Sund har blitt forelagt kritikken i denne saken. I en e-post understreker hun at stripene fortsatt være godt synlig for passasjerene og vise hvem som er leder om bord. De skal nå flyttes til fronten på jakka eller vesten.
- Dette handler både om standardisering på tvers av selskapet, og at man over tid vil kunne gjenbruke «clipsen» ved å flytte den over på eventuelle nye uniformsplagg. Så selv om det er en engangskostnad knyttet til dette, så vil det over tid være en besparelse gjennom gjenbruk, standardisering og fleksibilitet.

Flybransjen slår alarm: - Tøff vinter
Hun viser til at SAS står i en krevende prosess.
- Her er alle bidrag viktige - store som små.
- Bør adresseres internt
Sund avviser at designjusteringen kan ha noe å si for sikkerhetsmessige situasjoner.
- Hva gjelder sikkerheten vil den alltid være i førersetet, og det finnes ingen dokumentasjon på at utfallet av situasjoner om bord er avhengig av stripenes plassering. Igjen, det er snakk å endre plassering av stripene og de skal fortsatt være en synlig del av uniformen. Dette er noe svært mange flyselskaper har praktisert i mange år, og nå kommer SAS også etter, framholder hun.
Sund legger til:
- Dersom man mener at den interne informasjonsflyten ikke har vært god nok, er det noe som bør adresseres i relevante interne fora.