Onsdag skrev Børsen at verdens største privateide spritprodusent hadde havnet på ukrainske myndigheters svarteliste. Bakteppet er at Bacardi fremdeles er operative i Russland, og dermed støtter Russlands krigføring i Ukraina.
Nå tar SAS grep. Flykjempen har som kjent stått fjellstøtt i Freia-debatten og er et av selskapene som fremdeles boikotter Mondelez-produkter.

Svartelistes
- SAS har som kjent valgt å ta produkter fra selskaper på Ukrainas offisielle liste ut av sortimentet. Vi hadde Bacardi-produkter i enkelte lounger og noen i vårt om bord-sortiment, og disse ble raskt tatt bort da Bacardi ble lagt til Ukrainas liste. Det betyr at vi per i dag ikke har Bacardi hos oss, opplyser pressesjef i SAS, Tonje Sund, til Børsen.

Slår tilbake etter Freia-stikk: - Ikke riktig
Uklart fra Strawberry
Selskaper som havner på den mye omtalte og etter hvert enorme lista er dem som Ukrainas antikorrupsjonsmyndighet (NCAP) mener direkte eller indirekte støtter Russlands krigføring i Ukraina.
Petter Stordalens Strawberry bestemte seg tidlig - i likhet med SAS - for å boikotte Freia-produkter da Mondelez havnet på Ukrainas svarteliste. Overfor Børsen forklarer pressekontakt Geir Økland at det ikke er tatt en beslutning om eventuell boikott av Bacardi.

Føler seg urettferdig behandlet
- Dette er bare noen dager siden dette ble offentliggjort, så vi vil nå starte våre egne undersøkelser, sier han til Børsen.
Håver inn
I sin begrunnelse for Bacardi-boikott, viser NCAP til at en rekke kjente, internasjonale alkoholprodusenter har trukket seg fra det russiske markedet etter invasjonen. Det har igjen «redusert konkurransen og skapt muligheter for de som ble igjen».
I 2022 skal Bacardis russiske avdeling ha økt inntektene med hele 8,5 prosent. Nettoresultatet økte fra 1,5 milliarder rubler til 4,7 milliarder rubler.

Kritiserer Freia-boikotten: - Hvorfor?
«Etter Russlands invasjon av Ukraina annonserte Bacardi at de ville stanse eksporten til Russland, og stoppe med investeringer i reklame, men denne delen forsvant seinere fra selskapets offisielle pressemelding. Derfor har selskapet fortsatt å tilby sine produkter til Russland for millioner av dollar, og ser nå etter nye ansatte ved å publisere stillingsannonser», heter det i uttalelsen fra NCAP.