Streiken er over, men SAS kan ikke slappe av helt ennå.
Det er fortsatt mye som skal skje i de neste månedene før selskapet får landet trygt på bakken, og det er langt fra sikkert at landingen kommer til å bli myk.
SAS har søkt om Chapter 11 konkursbeskyttelse i USA, som er en lang og komplisert rettsprosedyre. Dokumenter skal sendes inn, for så å sendes ut igjen, planer skal legges, komitéer formes og stemmer skal bli talt før SAS eventuelt kan erklære seg konkursfrie.
Men i tillegg til det vanlige rettskaoset, kan det dukke opp andre utfordringer i SAS sin vei mot friheten. Piloter, kreditorer og investorer for å nevne noen.
Onsdag ble det kjent at SAS skylder over 55 milliarder kroner, og nå må hele selskapets struktur finkjemmes. Ledelsen har med andre ord nok å henge fingrene i de neste månedene.
Foreningene
Først skal avtalen SAS og forhandlingslederne fra pilotforeningene kom fram til under meklingen bli godkjent.
Lørdag, 6. august får de svar på om medlemmene av foreningene har godkjent avtalen.
For selv om streiken ble erklært over da partene kom fram til en avtale i midten av juli, betyr ikke det at streiken ikke kan starte tvert og brutalt opp igjen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger