- En avtale er på plass, bekrefter leder for SAS Norge Flygerforening, Jan Levi Skogvang, til Børsen.
- Er dere fornøyde med avtalen?
- Nei, overhodet ikke. Dette er en tragedie for pilotene, rent avtalemessig. Men det er godt at vi er ferdige og at vi får flyene opp i luften igjen, sier han, og legger til:
- Vi har ikke forhandlet om en forbedring om vilkår, men bare forverring av vilkår. Det er ikke noe hyggelig. Det eneste som er hyggelig er at vi har en enighet. Og at vi får flyene tilbake i lufta.

SAS-mysteriet: - Uforståelig
SAS bekrefter at en avtale er på plass til svenske Dagens Industri.
- Vi har en avtale. Nå skal vi bare få de siste underskriftene på plass, sier styreleder i SAS Carsten Dilling til avisa.
Flere danske medier melder også mandag kveld at SAS-ledelsen og SAS-pilotene har blitt enige om en avtale, blant annet danske TV 2 og DR. Også NRK melder at en avtale er i landet, med en varighet på fem år.

- De får det ikke til
Like før klokka 21.30 mandag kveld kom derimot SAS med en pressemelding om at de ikke har signert en avtale enda, og at meklingen fortsetter. De skriver likevel at meklingen har gått i riktig retning.
Intense forhandlinger
SAS-pilotene og ledelsen i selskapet har sittet i mekling gjennom helga og mandagen. Da de møttes mandag morgen var begge parter tydelige på at det haster å få til en avtale.
SAS-pilotene og ledelsen har forhandlet om en ny avtale siden november i fjor. Kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskaper. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter.

Ta dere en bolle!
Krevd effektivisering
SAS-pilotene mener selskapet med dette forsøker å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen. SAS har på sin side avvist dette og mener selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler.
SAS har krevd effektivisering for 800 millioner svenske kroner årlig hos pilotkorpset gjennom redningsplanen SAS Forward. Pilotene har vært villige til å komme selskapet delvis i møte, men partene har ikke blitt enige om effektiviseringer og jobbsikkerhet.
29. mars brøt SAS-pilotene forhandlingene etter én dag. SAS og fire pilotforeninger under SAS Pilot Group møttes deretter til mekling i Stockholm mandag 13. juni. Mandag 4. juli ble det brudd i meklingen, og rundt 900 piloter i Norge, Danmark og Sverige ble tatt ut i streik. Siden da har over 2.200 flygninger i Norge blitt kansellert.