SAS-sjefen slår alarm: - Kjemper for overlevelse

Den ferske toppsjefen i SAS varsler at flyselskapet står i en alvorlig situasjon.

MÅ TA GREP: Toppsjefen i SAS advarer om at selskapet står overfor noen vanskelige utfordringer i tida som kommer. Nå varsler han endringer. Foto: Vidar Ruud / NTB
MÅ TA GREP: Toppsjefen i SAS advarer om at selskapet står overfor noen vanskelige utfordringer i tida som kommer. Nå varsler han endringer. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert

I april ble det klart at nederlandske Anko van der Werff hadde fått stillingen som ny konsernsjef i SAS. Etter å ha brukt de første månedene på å kartlegge flyselskapets tilstand, gjør toppsjefen nå opp status.

I et oppsiktsvekkende intervju erkjenner Werff at flygiganten står i en dramatisk situasjon.

- SAS kjemper for å overleve. Når jeg ser hvordan markedet er nå, hvordan våre kunder endrer seg og størrelsen på gjelda vår, er det fullstendig tydelig at vi må gjøre ting markant annerledes. Det blir en kamp for å endre SAS, slik at vi har en framtid, sier Werff til Finans.dk.

Lover kostnadskutt

Han forklarer at det er en rekke faktorer som har ført til krisesituasjonen selskapet nå har havnet i. En samlet luftfartsbransje har lidd enorme tap under coronapandemien. Samtidig ventes et stup i tallet på forretningsreiser framover - noe som vil ramme særlig SAS i stor grad.

Til tross for at selskapet mottok milliarder i statlige lån og annen coronastøtte under pandemien, sitter flygiganten med en voldsom gjeld på om lag 27 milliarder svenske kroner.

Toppsjefen varsler at selskapet nå skal gå kraftig til verks med å kutte kostnader. På samme tid er de ansattes fagforeninger kalt inn til forhandlinger som skal sikre «fleksibilitet, effektiviseringer og lavere omkostninger».

Det er satt en tidsfrist på tre måneder på å komme fram til en felles løsning.

Refses av pilotene

Werffs uttalelser kommer i kjølvannet av en betent periode for SAS.

Flere av selskapets pilotene har reagert kraftig på SAS' håndtering i kjølvannet av coronapandemien.

En stor gruppe piloter som ble sagt opp da krisa sto på som verst, mener SAS ikke har fulgt opp lovnadene om å få jobbene tilbake så snart behovet var der.

De mener flyselskapet i stedet har ansatt utenlandske piloter i underselskaper med dårligere betingelser.

PROTESTERTE: På en oppsiktsvekkende måte tok Italienske flyvertinner til gatene 15. oktober. Foto: AP Vis mer

- Mange har nå sittet i et år med uniformen i skapet og blankpussede sko. Beskjeden har vært at de ikke kan vente med å ønske oss velkommen tilbake til jobb, og det ikke det samme på jobb uten oss. Derfor fikk mange et slag i magen da disse nyhetene kom ut, uttalte Simen Follesø Røiseland i Norsk Flygerforbund til Børsen tidligere i uka.

- Må drive mer effektivt

På samme tid viste pressesjef i SAS, John Eckhoff, til at selskapet står i en krevende situasjon.

«Det er fullt forståelig at det er mange følelser knyttet til at SAS måtte si opp 5000 høyt verdsatte medarbeiderne under pandemien, inkludert drøyt 500 piloter. Vi vil gjerne ha tilbake alle sammen, og jobber nå for å skape det beste produktet med billettpriser folk er villige til å betale. Da må vi drive enda mer effektivt enn vi gjør i dag.», skrev han i en e-post til Børsen og fortsatte:

«Et nytt konkurransebilde krever at vi endrer vår organisering og at vi kan fly når det passer kundene og ikke når det passer oss. Alle som jobber i SAS føler den tøffe konkurransen på kroppen hver eneste dag og vet at det ikke er noen naturlov som tilsier at SAS alltid vil klare seg.».

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer