Stortingsvalget

Ser rødt: - Opprørende

MDGs Arild Hermstad mener at russiske oligarker og kuwaitiske oljesjeiker i praksis kjøper seg innflytelse i valgkampen gjennom en reklamekampanje fra Norsk olje og gass. Bransjeorganisasjonen avviser anklagene.

- VANVITTIG: MDG-nestleder Arild Hermstad lar seg kraftig provosere av Norsk olje og gass' reklamekampanje «Det store bildet». Foto: Terje Pedersen / NTB
- VANVITTIG: MDG-nestleder Arild Hermstad lar seg kraftig provosere av Norsk olje og gass' reklamekampanje «Det store bildet». Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert

- Vi synes det er ganske vanvittig at den internasjonale oljeindustrien ut i valgkampen driver en svær propagandakampanje som har som formål å få folk til å la være å stemme på partier som vil få slutt på de privilegiene som oljeindustrien i Norge har, sier MDGs Arild Hermstad til Børsen.

Han lar seg kraftig provosere av Norsk olje og gass' reklamekampanje «Det store bildet», som skal bidra til «en reflektert og nyansert debatt om dilemmaene» vi står overfor når det gjelder framtidas olje- og gassproduksjon, ifølge bransjeorganisasjonen selv.

Store økonomiske muskler

Reklamekampanjen har rullet på sosiale medier, i aviser og på buss- og trikkestopp i flere år - også under årets valgkamp, og blir finansiert av organisasjonens egne medlemsselskaper.

- Det står at det er Norsk olje og gass som står bak denne reklamekampanjen, men det er jo faktisk ikke helt sant fordi de selskapene som er med i Norsk olje og gass, er stort sett hele den internasjonale oljeindustrien, sier Hermstad.

Mer enn 100 bedrifter knyttet til virksomhet på norsk sokkel - deriblant russiske Lukoil - er medlemmer av Norsk olje og gass. Hermstad peker imidlertid på at det ikke blir opplyst hvor store summer medlemsbedriftene betaler.

- Vi har medlemsbedrifter på listen som Lukoil fra Russland - som er selskapet til bestekompisen til Vladimir Putin - og vi har selskaper fra Kuwait, sier Hermstad.

Russiske Lukoil ble rammet av sanksjoner fra USA i 2017, og året etter havnet Lukoil-president Vagit Alekperov på listen som amerikanske handelsmyndigheter utarbeidet over russiske oligarker.

  • Norsk olje og gass avviser anklagene. Les hele svaret deres litt lenger nede i saken.
AVBRYTER: Under partilededebatten i Arendal, avbryter NRK-programleder Fredrik Solvang MDG-leder Une Bastholm, og trekker inn en upublisert, omdiskutert rapport. Video: NRK Vis mer

- Demokratisk problem

MDG-nestlederen er lite imponert over at deler av den internasjonale oljelobbyen bidrar til å finansiere reklamekampanjen.

- Når de tramper inn i valgkampen med så mye penger og så tydelige budskap som handler om at vi må satse videre på olje og gass, så synes jeg at det er opprørende når så store deler av dette valget handler om hvordan vi skal løse klimakrisen, sier Hermstad, og legger til:

- Uansett om det er Equinor, russiske oligarker eller oljesjeiker fra Kuwait så mener jeg dette er et demokratisk problem at de kan kjøpe seg innflytelse i valget uten å være åpne om hvem som er avsender, sier Hermstad.

- Du mener at det er et demokratisk problem?

- Ja, det er ingen tvil om det. Her er det en svær internasjonal oljelobby som står bak, men det er også vårt eget statseide Equinor, som også er medlem av Norsk olje og gass, sier han.

DEMOKRATISK PROBLEM: MDGs Arild Hermstad mener at det er et demokratisk problem at den internasjonale oljelobbyen kan «trampe inn i valgkampen med så mye penger og så tydelige budskap». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
DEMOKRATISK PROBLEM: MDGs Arild Hermstad mener at det er et demokratisk problem at den internasjonale oljelobbyen kan «trampe inn i valgkampen med så mye penger og så tydelige budskap». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Langt over streken

MDG-nestlederen understreker at praksisen ikke er ulovlig.

- Dette er jo ikke forbudt - det er lov, men spørsmålet er likevel om vi synes at dette er greit. Jeg synes at dette er langt over streken for hva de burde gjøre, og jeg oppfordrer virkelig folk til å være ekstremt kritiske til kampanjen, kommunikasjonsstrategien og alt det som kommer fra Norsk olje og gass, sier han.

Hermstad ønsker full åpenhet om hvordan reklamekampanjen er betalt, hvem som har betalt for den - og peker om partiers plikt til å rapportere inn bidrag over 10 000 kroner i valgår.

- Mens her kan altså den mektigste lobbyorganisasjonen i Norge ta imot penger og formidle en reklamekampanje under noe som ser ut som en slags uskyldig logo, men hvor det står både russiske og kuwaitiske interesser bak, og store internasjonale selskaper med enorme klimautslipp på samvittigheten, uten at vi vet hvor mye disse har spyttet inn i disse kampanjene, sier han.

- Framkommer tydelig

Torbjørn Giæver Eriksen, direktør for næringspolitikk og kommunikasjon i Norsk olje og gass, avviser kritikken overfor Dagbladet. Han framholder at reklamekampanjen ikke er laget for valgkampen.

- «Det store bildet» er et initiativ fra selskapene tilknyttet Norsk olje og gass. Det framkommer tydelig av annonsene. Medlemslista vår står på nettsidene, sier han, og legger til:

- Kampanjen er ikke ny og ikke laget for valgkampen. Klimautfordringen er en av vår tids største utfordringer. Alle verdens land og sektorer må bidra til å redusere klimagassutslippene, og det må skje raskt. Vi mener det er viktig å løfte fram noen av løsningene som vil være viktige i den omstillingen vi står i, sier han.

Eriksen sier videre at Norsk olje og gass er en arbeidsgiver- og interesseorganisasjon for alle operatører og lisenshavere på norsk sokkel, og at Lukoil er godkjent av norske myndigheter til å kunne ha aktivitet på norsk sokkel.

SKATTEPOLITIKK: Finansmann og hotelleier Petter Stordalen langet ut mot politikerne under en debatt i forbindelse med Arendalsuka. Video: Norges Rederiforbund/Oslo Business Memo. Reporter: Julie Tran. Vis mer

- At de da er medlem hos oss er ikke med på å gi dem en stemme i det norske valget, men er med på å sikre at alle operatører og lisenshavere på norsk sokkel følger HMS-standarder, miljøstandarder og arbeidslivsbestemmelser på norsk sokkel, for å nevne noe. Det er viktig for trepartssamarbeidet, sier han.

- Vi jobber med løsninger som vil bidra til å redusere utslippene fra sluttbruken av olje og gass, som hydrogen og CO₂-fangst og -lagring, i tillegg til at vi jobber med å videreutvikle ny industri som flytende havvind og mineralutvinning fra norsk sokkel. Disse teknologiene har et enormt potensial. Det er viktig for oss å få fram og det er også bakgrunnen for at vi nå løfter fram havvind, hydrogen og karbonfangst- og lagring i kampanjen, sier Eriksen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer