Verdenshandelen i trøbbel:

- Ser voksne menn som griner

En «perfekt storm» har sørget for at store deler av verdenshandelen er nede i knestående, advarer eksperter.

STORE UTFORDRINGER: Et oppsiktsvekkende sammenfall av hendelser har ført til store utfordringer for verdenshandelen. Foto: Reuters / NTB
STORE UTFORDRINGER: Et oppsiktsvekkende sammenfall av hendelser har ført til store utfordringer for verdenshandelen. Foto: Reuters / NTB Vis mer
Publisert

Nye virusutbrudd, naturkatastrofer, brann, ulykker, hackerangrep og en kritisk situasjon for mannskaps til sjøs, er i ferd med å utløse en krise som vil kunne nå alle verdenshjørner.

Det nær utrolige sammenfallet av hendelser har skapt mangel på alt fra sykler til databrikker, og sørger for at det nå knaker i verdensøkonomien.

Overalt har næringslivet utfordringer med å få tak i materialer. Reservedeler er et knapphetsgode, og leveransene blir stadig forsinket. Pandemien ligger som et kvelende teppe over den globale handelen.

- Det er en perfekt storm, sa Esben Poulsson til nyhetsbyrået Bloomberg forrige uke. Han er styreleder for International Chamber of Shipping (ICS), som representerer rederier verden over.

Deltavarianten av coronaviruset, som nå sprer seg raskt i deler av Asia, har sørget for at flere land nå nekter sjøfolk å gå i land. Dermed får ikke rederiene rotert utslitt mannskap, og ICS anslår at så mange som 100 000 arbeidere er tvunget til å bli værende til sjøs i lang tid utover kontraktsperioden.

- Griner

Kaptein Tejinder Singh er blant dem. Han har ikke kjent bakken under beina på over sju måneder, og har ingen formening om når han kan få reise hjem.

- Jeg ser voksne menn som griner, forteller han til Reuters.

I likhet med titusenvis av sjøfolk er Singh strandet til sjøs, mens deltavarianten av coronaviruset herjer på land.

- Vi er glemt og tatt for gitt, sier han om situasjonen.

Ytterligere 100 000 kolleger står på land uten mulighet til å komme seg ut på havet for å tjene til livets opphold, ifølge ICS.

Ting har ikke blitt bedre på ei uke.

- Vi er ikke lenger i ferd med å bevege oss inn i en ny mannskapskrise, vi står midt i krisa, sier ICS' generalsekretær Guy Platten til Reuters og legger til:

- Dette er et skremmende øyeblikk for de globale forsyningskjedene.

IKKE FØRSTE GANG: Også i mars i år var det store utfordringer for containerskip flere steder i verden. Bildet viser flere containerskip som venter på å legge til kai utenfor San Francisco i USA. Foto: Justin Sullivan / Getty Images / AFP
IKKE FØRSTE GANG: Også i mars i år var det store utfordringer for containerskip flere steder i verden. Bildet viser flere containerskip som venter på å legge til kai utenfor San Francisco i USA. Foto: Justin Sullivan / Getty Images / AFP Vis mer

Prisene skyter i været

Gitt at nær 90 prosent av verdenshandelen fraktes med skip, sørger mannskapskrisa for å forstyrre tilførsel av alt fra olje og jernmalm til matvarer og elektronikk, ifølge Reuters.

Men det er som nevnt ikke bare mannskapsutfordringer som gir rusk i det som vanligvis er et velsmurt maskineri.

For en tilsynelatende endeløs rekke med ubeslektede hendelser, som presidentvalget i Peru, tørke i Brasil, et coronautbrudd blant havnearbeidere i Los Angeles, brann på en fabrikk i Tokyo, president Joe Bidens støttepakke og naturkatastrofer i Kina og Sentral-Europa, har alle vært med på å slå inn nødbremsen for verdenshandelen.

Verdensøkonomien er kort og godt ømfintlig overfor forstyrrelser.

GIKK PÅ GRUNN: Det Panama-registrerte containerskipet «Ever Given» blokkerte Suezkanalen i seks dager i mars i år. Foto: CNES 2020 / AFP / NTB
GIKK PÅ GRUNN: Det Panama-registrerte containerskipet «Ever Given» blokkerte Suezkanalen i seks dager i mars i år. Foto: CNES 2020 / AFP / NTB Vis mer

Sprengt kapasitet på de tilgjengelige containerskipene har også ført til at fraktprisene mange steder har skutt i været.

- Prisen for en 20-fots container på et containerskip fra Taiwan eller Shanghai er blitt firedoblet, fra 2000 dollar til 8000 dollar, sier Fredrik Hermansson. Han er logistikksjef i selskapet Greencarrier Liner Agency.

- Alt startet med coronautbruddet, da stengte Kina ned i fem uker, sier han.

Årlig må hver tiende container byttes ut, og nå klarte ikke containerprodusentene å henge med. Like etter kom et stort coronautbrudd i det gigantiske havneområdet Long Beach i California. Fredag lå 30 skip utenfor storbyen Los Angeles i kø for å få losset av lasten.

- Da begynte det virkelig å gå trått. Og det henger fortsatt i. Det mangler stadig terminalarbeidere, tollere og sjåfører til lastebilene, også på kontinentet i Rotterdam og Hamburg.

STORE KONSEKVENSER: Grunnstøtingen i Suezkanalen førte til store forsinkelser i den internasjonale handelen med dertil økonomiske konsekvenser. Bildet viser skip som venter i Rødehavet, mens slepebåter jobbet med å dra «Ever Given» av grunn. Foto: Mahmoud Khaled / AFP / NTB
STORE KONSEKVENSER: Grunnstøtingen i Suezkanalen førte til store forsinkelser i den internasjonale handelen med dertil økonomiske konsekvenser. Bildet viser skip som venter i Rødehavet, mens slepebåter jobbet med å dra «Ever Given» av grunn. Foto: Mahmoud Khaled / AFP / NTB Vis mer

Det pleier å ta 35 dager å få en last fra Kina til Chicago, i dag tar det 70, sier Hermansson.

Minimale lagre

Det grunnleggende problemet er ifølge Hermansson at alle ledd i kjeden opererer med minimale lagre. I mange år har selskapene jobbet med så små marginer som mulig: lite på lager, dårlig med ekstrapersonell og svak langtidsplanlegging. Pandemien har rokket ved denne skjøre balansen.

- Ære være effektivitet, men det er mennesker og fartøyer vi arbeider med. Jeg tror de aller fleste nå har lært at man må regne med forstyrrelser, sier Hermansson.

Kobber er også blitt dyrere. Presidentvalget i Peru ble vunnet av venstrepolitikeren Pedro Castillo med knapp margin. Han vil legge høyere skatt på kobbereksporten, framfor alt til Kina.

- Peru er så stor på kobber at dette betyr mye for kobberprisen, sier råvareekspert Thobjörn Iwarson.

Og kobber inngår i nær sagt alt av maskiner, fra motorsager og kjøkkenmaskiner til elbiler.

Stenger fabrikker

Store dødelige flommer i Sentral-Europa og Kina har på sin side sørget for betydelige forsinkelser i innenlands frakt.

Oversvømmelsene i Tyskland ser også ut til å skape økt interesse for tiltak som kan stanse den globale oppvarmingen. EU foreslo nylig at det skal bli forbudt å selge fossilbiler fra 2035, noe som øker etterspørselen etter kobber og andre metaller som brukes i elbiler.

FLOM: Enorme oversvømmelser har rammet deler av det sentrale Kina. Et titalls personer har mistet livet og 200 000 personer er evakuert. Video: Newsflare Vis mer

Tørke i Brasil fører til økte priser på mais, sukker og kaffe, mens et cyberangrep på containerhavner i de sørafrikanske byene Durban og Cape Town har skapt ytterligere forsinkelser.

På våren i år stanset en brann store deler av produksjonen av såkalte halvledere ved Renesas Electroncs' fabrikk utenfor Tokyo. Brannen førte til global mangel på databrikker. Bilprodusenten Volvo og mange andre har fått alvorlige forsinkelser, og det på ei tid da mange etterspør brikker for å kunne øke produksjonen i takt med gjenåpningen av land etter land.

Nå sørger smitteutbrudd for at bilprodusenter igjen må stenge fabrikker. Toyota meldte denne uka at de måtte pause produksjon i både Thailand og Japan som følge av mangel på bildeler.

Bilgiganten Stellantis pauset produksjon ved en fabrikk i Storbritannia etter at et stort antall ansatte måtte gå i isolasjon, ifølge Reuters.

Electrolux advarte tidligere denne uka om at mangelen på deler bremser produksjonen, mens sykkelprodusenter ikke får nok deler til å kunne levere på den enorme etterspørselen.

Som om ikke det var nok, har hundretusener av britiske arbeidere fått beskjed om å isolere seg som følge av et pågående smitteutbrudd. Det har ført til utbredt hamstring og ny frykt for at dagligvarebutikker skal gå tom for enkelte varer, ifølge Reuters.

- Pumpet ut penger

Gjenåpningen blir drevet fram av statlige penger og går så fort at produksjonen ikke henger med, i hvert fall ikke med alle de flaskehalsene som forsinker verdenshandelen.

- Politikerne har pumpet ut penger. Effektene tar et år på å slå igjennom for fullt. Ironisk nok slår de inn akkurat da vaksinene begynner å få effekt og begrensningene oppheves. Det er der vi er nå, sier Iwarson.

Men det er likevel mulig å runde av med en mindre dyster beskjed. For til tross for betydelige utfordringer på kort sikt, forventer Det internasjonale pengefondet at volumet i verdenshandelen vil vokse med 9,7 prosent i år, før det modereres til 7 prosent i 2022.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer