Airbus 350

Setter 20 fly bakken

Milliardavtale står på spill.

SKADER I LAKKEN: Dette bildet skal vise et av Qatar Airways A350-fly, der lakken ser ut til å sprekke opp og avdekker koppernettingen (ECF) under. Airbus hevder dette ikke er et sikkerhetsproblem. Foto: NTB / Reuters
SKADER I LAKKEN: Dette bildet skal vise et av Qatar Airways A350-fly, der lakken ser ut til å sprekke opp og avdekker koppernettingen (ECF) under. Airbus hevder dette ikke er et sikkerhetsproblem. Foto: NTB / Reuters Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Problemene med Airbus 350 ble først kjent i mai, seks måneder etter at flyselskapet Qatar Airways sendte et av flyene sine til nylakkering før fotball-VM

Vitner som har flydd med Qatar Airways har beskrevet de angivelige skadene som bobler og dype hakk i lakken, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

20 fly på bakken

Bilder som skal være fra et av Qatar Airways flyskrog, viser at lakken sprekker opp og flasser av, og avdekker kopperfolie (ECF).

SPREKKER OPP: Bilder fra et av Qatar Airways A350 viser at lakken tilsynelatende sprekker opp, og avdekker en netting som er designet for å avlede lynnedslag. Foto: Reuters / NTB
SPREKKER OPP: Bilder fra et av Qatar Airways A350 viser at lakken tilsynelatende sprekker opp, og avdekker en netting som er designet for å avlede lynnedslag. Foto: Reuters / NTB Vis mer

Nå har det nasjonale flyselskapet i Qatar satt 20 av sine Airbus 350-fly på bakken. Der blir de stående fram til man har funnet en definitiv årsak til skadene, og en permanent løsning på problemet.

Flyselskapet sier de handler på vegne av lokale myndigheter.

«Kosmetiske skader»

Ytterligere fem flyselskap skal ha meldt bekymring vedrørende lakkskader, ifølge dokumenter som Reuters skal ha fått tilgang til. Tre av disse bekrefter overfor nyhetsbyrået at de har opplevd «kosmetiske skader».

Airbus hevder på sin side at det ikke er noen fare for sikkerheten med A350-flyene. De beskriver problemene med lakken som «kosmetisk».

- Vi har ikke sett noen effekt på strukturen til flyet, og flyoperatørene fortsetter å fly med høy operasjonell pålitelighet, sier Miguel Angel Llorca Sanz til Reuters.

SATT PÅ BAKKEN: Qatar Airways 20 A350-fly er inntil videre satt på bakken. Samtidig har flyselskapet stoppet en bestilling på 23 nye Airbus-fly. Foto: AP Photo / Michael Probst / NTB
SATT PÅ BAKKEN: Qatar Airways 20 A350-fly er inntil videre satt på bakken. Samtidig har flyselskapet stoppet en bestilling på 23 nye Airbus-fly. Foto: AP Photo / Michael Probst / NTB Vis mer

Sanz, som er A350-sjefingeniør, legger til følgende:

- Dette påvirker overhodet ikke lynbeskyttelsen, på grunn av den betydelige sikkerhetsmarginen. Det er overhodet ikke et spørsmål om luftdyktighet.

Hull i nettingen

Til nyhetsbyrået sier flyprodusenten at det har vært enkelte problemer med «tidlig overflateslitasje», som i noen tilfeller har avdekket et underliggende lag av netting som er designet for å skulle absorbere lynnedslag.

Dette problemet skal Airbus etter eget utsagn være i gang med å løse.

Kilder skal imidlertid ha sagt til Reuters at det både hos Qatar Airways og minst et annet flyselskap skal ha funnet hull i selve nettingen. Dette skal ha ført til at flykroppens karbonfiber ble utsatt for vær eller annen skade.

LUKSUSFLY: Flyselskapet Etihad sparte ikke på kruttet da de viste fram Airbus A380 og Boeing 787 for pressen, og de har heller ikke spart på luksusen inne i flyene. Video: Henrik Skolt / NTB Scanpix Vis mer

Flyprodusenten viser imidlertid til at A350 er designet med rikelig beskyttelse for å motstå stormer, og er utplassert verden over med høy pålitelighet.

Når de skal forklare hullene i nettingen, sier Airbus at enkelte flyselskaper opererer med høyere temperatursvingninger enn andre, med antydninger til at Qatar Airways opererer ut fra ørkentemperaturer.

Milliarder på spill

Uenigheten mellom Qatar Airlines og Airbus kan få enorme økonomiske konsekvenser, ettersom flyselskapet nå har stoppet en bestilling på 23 A350-fly.

Avtalen kan være verdt flere hundre millioner dollar, ifølge Reuters.

Nå har nyhetsbyrået fått innsyn i et privat meldingssystem brukt av Airbus, som viser at Finnair reiste bekymring knyttet til lakken allerede i 2016.

Seinere skal de ha beskrevet lakken som i «veldig dårlig forfatning». I oktober 2019 skal de ha meldt inn at skaden har spredt seg dypere enn den omtalte nettingen.

Bekrefter kosmetiske skader

Finnair, Cathay Pacific og Lufthansa har bekreftet overfor Reuters at noen av deres A350-fly skal ha hatt det de kaller «kosmetiske skader».

- Vi kan bekrefte at vi opplever noen problemer med lakken på A350, og vi har jobbet sammen med Airbus for å løse disse problemene. Problemet er kosmetisk, men selvsagt uheldig, sier en talsperson for Finnair til Reuters.

PROTESTERTE: På en oppsiktsvekkende måte tok Italienske flyvertinner til gatene 15. oktober. Foto: AP Vis mer

Cathay Pacific bekrefter overfor Reuters at enkelte av deres A350 har vært utsatt for «kosmetisk forringelse til en viss grad».

Men de sier at problemet har blitt undersøkt, og at det ikke har innvirkning på sikkerheten.

I oktober 2017 skal Lufthansa ha oppdaget at deler av lakken flekket av flyskroget, problemet strekte seg på enkelte områder over én kvadratmeter.

Til Reuters sier Lufthansa at tilfeldige kosmetiske skader har blitt fikset, og at sikkerheten aldri var rammet av problemet.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer