«Sexistisk» reklame ble til milliardtap

Selskapet Peloton brukte 130 millioner på en reklame. Det tapte de 14 milliarder på.

TAPT MYE: Denne julereklamen sørget for at den amerikanske treningutstyrprodusenten tapte 14 milliarder. Video: Peleton Vis mer
Publisert

Det amerikanske selskapet Peloton er i hardt vær. Den kjente produsenten av treningsutstyr hadde en ambisjon om at flere skulle få nettopp deres ergonomiske sykkel til jul, og bestemte seg derfor for å lage en tv-reklame.

Se hvorfor i videoen øverst i saken.

Snutten er bare 30 sekunder lang, og handler om en kvinne som får en slik treningssykkel til jul. Hun bestemmer seg for å lage en videodagbok, for å dokumentere treningen sin. At dette er «gaven som gir tilbake», som selskapet hevder, var de sikre på.

De brukte derfor rundt 130 millioner kroner på å kjøpe reklameplass på tv. Det var, mildt sagt, en lite lur investering. The Guardian kan nå melde om at selskapet har tapt hele 14 milliarder kroner i børsverdi etter at reklamen begynte å rulle over skjermene.

Meme-bonanza

NRK har også omtalt reklamen, som av enkelte døpes både sexistisk og dystopisk. Den ble først vist i midten av november, men den siste uka har en storm av kritikere, særlig på Twitter, hudflettet snutten. Den har også inspirert en rekke parodier, som vitser med den kvinnediskriminerende undertonen reklamen har.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer