SAS i trøbbel:

- Sin mest alvorlige krise noensinne

Rystes av stormer mens de teller ni kvartaler på rad med underskudd. - Gjelden er altfor høy, sier norsk ekspert.

KRISERAMMET: SAS rystes av stormer fra alle kanter. Flyanalytiker mener gjelden må reduseres dramatisk for å redde selskapet. Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix / TT
KRISERAMMET: SAS rystes av stormer fra alle kanter. Flyanalytiker mener gjelden må reduseres dramatisk for å redde selskapet. Foto: Fredrik Varfjell / NTB Scanpix / TT Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Pandemiens brutale herjinger sendte en samlet luftfartsindustri i knestående, og i SAS' tilfelle har de på mange måter blitt der.

Samtidig tårner problemene seg opp.

- Det er ingen tvil om at SAS er inne i sin mest alvorlige finansielle krise noensinne, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs, til Børsen.

Underskudd

Med ni kvartaler på rad med solide underskudd, kan selskapet nå se inn i avgrunnen, skriver Finans.dk.

For å unngå en katastrofal styrt, trenger selskapet å hente inn nye milliarder for å barbere vekk den massive gjelden.

- Gjelden er altfor høy, ca. 33,5 milliarder svenske kroner, og selskapets konkurranseevne er svekket gjennom for høy kostnadsbase som gjør at SAS ikke kan konkurrere på billettpris mot Norwegian, Flyr og andre lavprisaktører i det voksende ferie- og fritidsmarkedet, sier Elnæs.

  • Børsen har vært i kontakt med SAS' pressesjef, John Eckhoff, som opplyser at de har ingen kommentarer til dette før kvartalspresentasjonen tirsdag.

Opphopning av problemer

Oppslagene den siste tida viser et selskap som rystes av stormer fra alle kanter.

For ei uke siden ble det kjent at de Parat-organiserte pilotene stevner selskapet.

Leder for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, mener at etableringen av datterselskapene, SAS Connect og SAS Link, gjør at mange piloter i SAS mister jobben.

De sluttet seg dermed til pilotene i LO-forbundet Norsk Flygerforbund, som også nylig stevnet SAS for Arbeidsretten.

- SAS er av den oppfatning at vi forholder oss til, og handler etter, alle inngåtte avtaler, sa Knut Morten Johansen, direktør for samfunnskontakt i SAS, til Børsen.

- Førsteklasses rævpuling

I tillegg førte bemanningsmangel og forsinkede flyleveranser til at SAS måtte kutte 4000 flyginger i sommer. Trolig vil over 100 000 SAS-passasjerer blir flyttet over til andre flyavganger enn de opprinnelige, meldte DinSide denne uka.

SAS har også fått motvind på sosiale medier, og i medieoppslag, der kunder anklager dem for dårlig service.

Som Børsen har omtalt vekket det oppsikt da den danske komikeren Frederik Cilius Jørgensen (36) anklaget selskapet for «førsteklasses rævpuling» og «helt ufattelig dårlig kundeservice» i forbindelse med en planlagt flytur hjem fra Italia.

SAS har i etterkant lagt seg paddeflat, og erkjent feil.

- Kjemper for å overleve

Turbulensen som ovennevnte tilfelle er eksempel på, kommer på ingen måte i en god tid.

Allerede i oktober vedgikk SAS' toppsjef, Anko van der Werff, at SAS «kjemper for å overleve». Bakteppet var en massiv gjeld, fallende etterspørsel blant business-reisende og misfornøyde ansatte, ifølge Forbes.

van der Werff presenterte i februar en plan, kalt «SAS Forward», som skulle sørge for en full gjennomgang av driften, og bidra til å senke de årlige kostnadene med 7,5 milliarder svenske kroner årlig.

Ifølge Finans.dk går det imidlertid altfor sakte med å få finansiell oppbakking fra fagforeninger, långivere og leasingselskaper for den livsviktige redningsplanen. I stedet for å gå «framover», hoper problemene seg opp, skriver avisa.

- Gjelden må reduseres

Elnæs sier at selskapet hadde kapital på konto som per februar var på cirka 7,4 milliarder svenske kroner.

- Det betyr at det ikke er noen umiddelbar fare for at SAS går tom for likviditet. Nå går SAS inn i sommersesongen som forventes å bli en av tidenes beste, det vil slå positivt ut i form av at SAS ikke vil «brenne» av likviditeten sin, sier flyanalytikeren.

På spørsmål om hva som kan redde SAS, svarer Elnæs at gjelden må reduseres dramatisk, og fortsetter:

- SAS Forward kostnad/effektivitets plan må gjennomføres, ny kapital må hentes og i størrelsen 12-15 milliarder norske kroner, og SAS må få opp effektiviteten på sin operative drift, noe som blant annet betyr at piloter og kabinmannskaper må jobbe mer for samme lønn.

Står overfor et valg

Staten Norge sluttet å være eier i SAS i 2018, men ga det kriserammede selskapet 1,5 milliarder kroner i statsfinansiert lån under pandemien.

Det samme gjorde de med Norwegian, med summen 3 milliarder kroner.

For å unngå å tape de 3 Norwegian-milliardene, satset den forrige regjeringen nye 1,2 milliarder kroner da selskapet ble refinansiert i fjor vår. Nå står næringsminister Jan Christian Vestre overfor det samme valget i SAS - han må spille kvitt eller dobbelt, skriver E24.

Vestre bør ikke spytte inn nye milliarder i SAS, advarer NHH-professor og flyekspert Frode Steen overfor E24. Han begrunner det blant annet med at SAS «ikke er godt drevet», og «sliter med det meste».

- Hvis Norge skyter inn mer penger nå, er jeg sikker på at de pengene kommer vi aldri til å få igjen, sier Steen.

- Nødhjelpen var berettiget

Elnæs mener at norske myndigheter ikke bør sitte med eierskap i et skandinavisk flyselskap, og om de vil være deleier av flyselskap, så bør det også gjelde for Norwegian, Widerøe og Flyr.

Han mener det var fornuftig av Solberg-regjeringen å selge seg helt ut av SAS.

- Nødhjelpen som bli gitt til SAS under pandemien var berettiget, grunnet staten la begrensninger på muligheten for å reise med fly. Mitt råd til næringsministeren er å ikke gå inn med med kapital i SAS, men konverter gjelden (1,5 milliard) til egenkapital i SAS, eller om mulig selg gjelden til private institusjonelle investorer som kan bidra til å oppkapitalisere SAS.

Han tror SAS vil ha en mer bærekraftig framtid om selskapet ikke har statlige majoritetseiere.

- Men av forståelige grunner kan for eksempel Danmark være interessert i et eierskap i SAS, grunnet SAS står for rundt en tredjedel av trafikken på København Lufthavn Kastrup, som også er Danmarks største arbeidsplass.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer