Sjokkert av TikTok-reklame: - Farlig

Flere reagerer på TikTok-kontoen «Chugger», hvor unge menn styrter alkohol for å markedsføre et produkt.

- FARLIG: Pernille Huseby, generalsekretær i Actis, er blant de som mener det er farlig å markedsføre slike produkter. Reporter: Christian Fjermeros. Video: Chugger.no Vis mer
Publisert

- Dette er en farlig måte å drikke alkohol på, sier Pernille Huseby, generalsekretær i Actis, til Børsen. Hun reagerer på en rekke videoer på TikTok, som viser unge menn som styrter alkohol med hjelp av produktet Chugger.

TikTok-kontoen reklamerer for «Chugger», et hjelpemiddel som skal gjøre det enkelt å sluke drikken på kort tid. Apparatet registrerer også hvor lang tid man bruker på å «chugge» drikken.

Det blir brukt alkoholholdig drikke i videoene for å markedsføre apparatet Chugger.no selger. På nettsiden annonseres produktet som «årets drikkelek», med slagordet «Black ut eller back ut». Dette har skapt reaksjoner i sosiale medier.

- Meget shady

På Facebook-gruppen «Stort og smått om sosiale medier i Norge» har flere satt spørsmålstegn ved om det er lovlig å bruke alkohol i TikTok-videoene.

- Med tanke på publikum i denne kanalen virker jo dette meget shady, står det i et innlegg.

Forbudt i markedsføring

Øyvind Giæver, avdelingsdirektør i avdeling for levekår ved Helsedirektoratet, sier til Børsen at de i utgangspunktet ikke uttaler seg om enkeltsaker i media.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.