- Dette er en farlig måte å drikke alkohol på, sier Pernille Huseby, generalsekretær i Actis, til Børsen. Hun reagerer på en rekke videoer på TikTok, som viser unge menn som styrter alkohol med hjelp av produktet Chugger.
TikTok-kontoen reklamerer for «Chugger», et hjelpemiddel som skal gjøre det enkelt å sluke drikken på kort tid. Apparatet registrerer også hvor lang tid man bruker på å «chugge» drikken.
Det blir brukt alkoholholdig drikke i videoene for å markedsføre apparatet Chugger.no selger. På nettsiden annonseres produktet som «årets drikkelek», med slagordet «Black ut eller back ut». Dette har skapt reaksjoner i sosiale medier.
- Meget shady
På Facebook-gruppen «Stort og smått om sosiale medier i Norge» har flere satt spørsmålstegn ved om det er lovlig å bruke alkohol i TikTok-videoene.
- Med tanke på publikum i denne kanalen virker jo dette meget shady, står det i et innlegg.
Forbudt i markedsføring
Øyvind Giæver, avdelingsdirektør i avdeling for levekår ved Helsedirektoratet, sier til Børsen at de i utgangspunktet ikke uttaler seg om enkeltsaker i media.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger