Bensinkonflikt

Sjokkpriser: SV avviser kutt

SV og Rødt har forskjellig tilnærming på utfordringen fra Frp-leder Sylvi Listhaug. Bjørnar Moxnes vil kutte i drivstoffavgiften, det vil ikke SV-leder Audun Lysbakken.

UENIG: Bjørnar Moxnes og Audun Lysbakken har forskjellig tilnærming til de skyhøye bensinprisene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
UENIG: Bjørnar Moxnes og Audun Lysbakken har forskjellig tilnærming til de skyhøye bensinprisene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer
Publisert

Frp-leder Sylvi Listhaug rykket i forrige uke ut i Dagbladet med en rekke krav for å lette trykket mot nordmenns lommebok.

Ett av disse kravene var en betydelig reduksjon i drivstoffavgiftene.

- Folk blir flådd, mens staten tjener seg søkkrik. Skatter og avgifter må reduseres for å dempe utgiftene til folk, sa hun til Dagbladet, og forlangte at milliardene nå må rulle rett ut av statskassa og ned i lommebøkene landet rundt.

Diesel koster rekordhøye 27 kroner literen i Tromsø, og er oppe i 26 kroner flere steder i Oslo onsdag ettermiddag. Eksperter spår torsdag morgen priser på opp mot 30-tallet.

SV: Nei til lavere avgift

«Miljøpartiene» på venstresida ønsker også å bruke store penger på å hjelpe nordmenn som sliter med høye utgifter i disse dager.

Men de er delt i spørsmålet om bensin og diesel bør gjøres billigere.

SV mener at prisene blir høye uansett hvor mye man kutter i statlige avgifter nå som oljeprisen bykser mot uante høyder. Dermed er det lite vits i å bruke fellesskapets midler på reduserte pumpepriser, argumenterer Kari Elisabeth Kaski og SV.

- Du kan kutte maks 8 kroner på pumpeprisen hvis vi kutter alle avgiftene. Øker prisen til 40 kroner literen, vil den fortsatt være mellom 30 og 35 kroner uten avgiftene. Det er himmelhøyt og ikke noe folk har råd til. Da har du brukt 20 milliarder kroner på å gi fortjeneste til drivstoffselskapene, uten å gi avlastning til folk flest, sier Kaski til avisa Klassekampen.

Venstres fortalte torsdag morgen at de ønsker andre former for subsidier enn reduserte drivstoffavgifter.

Regjeringen har foreløpig ikke vedtatt noen form for «bensinstøtte».

Frykter for oppslutningen

SV ønsker heller en kompensasjonsordning basert på en «grønn folkebonus».

Rødt går en annen vei. Partiet, som har vært større enn SV på enkeltmålinger, advarer mot SVs linje.

Partiet frykter at klimapolitikken skal miste fotfestet hos folk flest hvis man ikke justerer virkemidler underveis i store kriser som denne.

Ett steg tilbake, for seinere å kunne ta to steg fram, virker til å være partiets holdning nå som bensinprisen nærmer seg 30 kroner literen enkelte steder.

Rødt snur - midlertidig

Rødt vil kutte drivstoffavgiftene og kollektivprisene de neste tre månedene, selv om partiet tidligere har argumentert for høyere drivstoffavgifter.

- Dette er kanskje en stråmann, men jeg er redd for at hvis vi som klimapartier sier at priser som dette er helt OK, vil man miste folkelig legitimitet for klimapolitikken, sier Rødt-nestleder Marie Sneve Martinussen.

MDG legger seg midt mellom de to partiene. MDG-leder Une Bastholm forteller Klassekampen at partiet verken vil kutte eller øke drivstoffavgiftene nå.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer