Like etter at den globale skipsfarten akkurat hadde begynt å komme seg etter kaos forårsaket av pandemien, begynner det å se kritisk ut. Nå er overbelastning og forsinkelser tilbake i de kinesiske havnene. Det skriver CNN.
Nedstengninger på grunn av coronaviruset i Kina har skapt kaos i Shanghai, verdens største containerhavn, og skaper nå problemer i andre store havner rundt om i verden.
Noen kinesiske byer, inkludert Shanghai, har begynt å trappe ned covid-restriksjonene de siste dagene, men eksperter sier at skaden allerede er gjort, og global skipsfart vil lide langt utover sommeren. Det forårsaker enda mer press på globale forsyningskjeder som allerede sliter etter Russlands invasjon av Ukraina.
Lastebilsjåfører skal også slite med å komme inn på havnene for å hente containere, på grunn av restriksjoner og covid-testing.

EUs «Putin-problem»: - Veldig dysfunksjonelt
- Ettersom produksjonsindustrien har blitt stengt ned i Shanghai og lastebilsjåfører ikke kan reise raskt nok, har eksporten blitt redusert og forsendelsesforsinkelser har økt, sier Josh Brazil, direktør for Supply Chain Data Insights hos Project44, til CNN.

Selv om myndighetene har latt noen bedrifter gå i gang med produksjonen igjen, er mange arbeidere fortsatt hjemme i karantene. Fabrikker som åpner igjen står overfor mangel på komponenter og vanskeligheter med å sikre lastebiler for å frakte varer inn eller ut av havna.

Dom: Luksushytta er for høy
- Ringvirkningene i forsendelsesforsinkelser har akkurat begynt å bli synlig og forventes å strekke seg langt inn i de neste månedene, sier Brazil.
Shanghai, som er Kinas største by og landets økonomiske sentrum, har vært under nedstengning siden slutten av mars. Mer enn åtte millioner innbyggere har fortsatt ikke lov til å forlate boligkompleksene sine.