Problemene i tysk økonomi har tårnet seg opp. Landets industrisektor blør og det tydeligste eksempelet på det finner man i den tyske bilindustrien.
En etter en har de tyske bilgigantene varslet store kutt. Sist ut er BMW, som i motsetning til flere av sine største konkurrenter mener de skal klare å gjennomføre milliardkuttene uten å måtte si opp folk, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
- Solidaritet
Selskapet melder i dag at ledelsen og representanter for de ansatte har kommet til enighet om en kutt-plan som gjør at de klarer å unngå «drastiske tiltak».
Bilgiganten jobber for å kutte utgifter med mer enn 12 milliarder euro, rundt 120 milliarder kroner, innen 2022.

Kutter flere tusen jobber
I stedet for å risikere å miste jobbene sine, har de ansatte gått med på en avtale som reduserer resultatsbaserte utbetalinger - samtidig som julebonus og andre bonusordninger forsvinner for noen arbeidere.
- Vi har oppnådd en løsning som baserer seg på solidaritet. Dette gjør at vi kan unngå drastiske tiltak, som andre er i ferd med å ta, for å redusere kostnadene, sier administrerende direktør Oliver Zippe, ifølge nyhetsbyrået.
Den nye avtalen trer i kraft etter nyttår.
- Milliardkutt
Så seint som tirsdag varslet Audi at de planlegger å kutte så mange som 9500 jobber i landet fram til 2025. Nedskjæringene utgjør litt over en tidel av staben i det tyske bilkonsernet, som hadde snaut 92 000 ansatte i 2018. Totalt håper Audi at de skal klare å spare milliardbeløp innen 2029.

9500 jobber forsvinner
Tidligere i november meldte Süddeutsche Zeitung at bilgiganten Daimler, som blant annet produserer Mercedes-Benz, kan komme til å fjerne så mange som 1100 lederstillinger som en del av en omfattende omstrukturering.
Daimler har siden selv bekreftet at de skal kutte over en milliard euro i personalkostnader innen 2020. Det vil si at rundt ti prosent av selskapets ledere trolig må forberede seg på å dra ut på jobbjakt.
Årsaken til kuttene er at bilprodusenten vil satse mer på miljøvennlige biler, og at de derfor er nødt til å spare penger.
- Flere hybridbiler og helelektriske biler fører til en kostnadsøkning som kommer til å ha en innvirkning på Mercedes-Benz sin profittmargin, heter det i en uttalelse fra Dailmer.
