Kina

Skip forsvinner - truer julehandelen

Skip i kinesiske farvann forsvinner fra sporingssystemene. Det skaper enda større problemer for den globale forsyningskjeden fram mot jul.

TRAVELT: Seks av de ti største containerhavnene i verden ligger i Kina. Foto: AFP) / China OUT
TRAVELT: Seks av de ti største containerhavnene i verden ligger i Kina. Foto: AFP) / China OUT Vis mer
Publisert

NEW YORK (Børsen): Kina har blokkert adgangen til skipsdata i sine farvann. Landet sier de gjør dette av hensyn til nasjonal sikkerhet. Dette er enda et tegn på landets ønske om å kontrollere sensitiv informasjon, skriver Financial Times.

Kina har seks av verdens ti travleste containerhavner. Uten informasjon om skipstrafikken i disse farvannene kan det bety enda større problemer for den globale skipsindustrien. Det siste året har den globale forsyningskjeden vært under voldsomt press. Det har spesielt vært store problemer med å få varer gjennom overbelastede havner på grunn av en kraftig økning i etterspørselen.

- Etter som vi nærmer oss jul, vil dette ha en virkelig stor påvirkning på forsyningskjeden, og dette er det viktigste elementet akkurat nå, sier Georgio Hatzimanolis i selskapet Marine Traffic, som leverer skipssporingsinformasjon, til CNN.

Sporingssystem

Vanligvis kan selskaper følge skipstrafikken over hele verden gjennom gjennom et globalt sporingssystem fordi skip er utstyrt med en mottaker for Automatic Identification System (AIS). Dette systemet lar skip sende informasjon om posisjon, hastighet, kurs og navn via radio til stasjoner langs kysten. Dersom skipene er for langt fra disse stasjonene, kan informasjon bli utvekslet via satellitt.

OVER BORD: Mye gikk tapt da dette skipet mistet nesten 2000 containere i Stillehavet 30. november 2020. Video: HIDEMURA Vis mer

Men dette er nå stanset i farvannet rundt verdens nest største økonomi. De siste tre ukene har antallet fartøyer som sender signaler fra Kina falt med nesten 90 prosent, opplyser sjefsanalytiker for VesselsValue, Charlotte Cook, til CNN.

Skipsbransjen bruker data fra AIS til å forutse skipstrafikken, spore trender og forbedre effektiviteten i havner.

Ny lov

Kinesiske myndigheter har foreløpig ikke kommentert situasjonen offentlig, men analytikere mener det er Kinas nye personinformasjonslov som er årsaken.

Den innebærer at selskaper blir pålagt å få godkjenning fra kinesiske myndigheter før de sender personinformasjon fra kinesisk territorium.

- Etterretning fra disse dataene setter Kinas økononmiske sikkerhet i fare og kan ikke bli ignorert, meldte statlige, kinesiske medier 1. november om AIS-stasjonene i Guangdong-provinsen, ifølge Financial Times.

De siterer kilder som sier at utenlandsk etterretning, selskaper og tenketanker bruker systemet for å holde oversikt over Kinas militære fartøyer og analysere økonomisk aktivitet.

Den nye loven omtaler ikke data fra skipstrafikken, men kinesiske datamyndigheter kan holde tilbake informasjon som en forholdsregel, opplyser Anastassis Touros i Marine Traffic til CNN.

Andre analytikere sier at kinesiske sikkerhetsmyndigheter har fjernet AIS-mottakere fra radiomottakere langs kysten.

Blandede signaler

Det er fortsatt mulig å følge skipsdata via satellitt, men ifølge Touros er informasjonen dårligere fra lufta når skipene nærmer seg land.

Kinesiske myndigheter og president Xi Jinping har, ifølge analytikerne, signalisert tydelig at de ønsker absolutt kontroll over informasjon og data for å styrke sin økonomiske posisjon.

OVERBORD: Containere med blant annet munnbind, falt overbord fra et containerskip på vei fra Kina til Australia. Video: Den australske kystvakten Vis mer

Samtidig har landets myndigheter den siste tida forsøkt å berolige globale investorer om at de ikke forsøker å isolere seg.

- Kina vil ikke utvikle seg ved å isolere seg fra verden, sa visepresident Wang Qishan i en videotale til Bloomberg New Economy Forum.

Han sa også at alle land må jobbe for stabile forsyningskjeder. Men under pandemien har landet samtidig innført tiltak som går i motsatt retning og utviklet egne, selvstendige og kontrollerbare forsyningskjeder, ifølge CNN.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer