Et gigantisk lasteskip fra det taiwanske rederiet Evergreen, som frakter last mellom Asia og Europa, har grunnstøtt i Suezkanalen i Egypt.
Skipet, som veier 220 000 tonn og er 400 meter langt, havnet tirsdag denne uka i midten av en sandstorm.
Stormen gjorde at kapteinen mistet sikten, og at skipet satte seg fast. Nå ligger det nærmest på tvers i kanalen, og blokkerer all trafikk.
Tirsdag opplyste egyptiske myndigheter til Cairo24 at skipet trolig kom til å blokkere kanalen i «minst to dager», men natt til lørdag norsk tid står skipet fortsatt bom fast.

Ifølge bergingsselskapet Smit Salvage kan arbeidet med å få skipet løs ta flere uker.
Intenst arbeid

Skipets ferd skulle ikke vært mulig før i 2030: - Skremmende
Det pågår nå et intenst arbeid med å få løs skipet, og arbeidet beskrives som «ekstremt vanskelig».
Selskapet Shoei Kisen Kaish, som leier ut skipet til rederiet Evergreen, sier at de står overfor «ekstreme problemer» når de nå prøver å få løs skipet, ifølge NTB.
Flere taubåter har forsøkt å frigjøre skipet. Det har også blitt tatt i bruk gravemaskin for å få løs baugen på skipet.
Til nå har verken graving, slepebåter eller høyvann fått løs lasteskipet.

- Dette er billedlig talt en tung hval som har strandet, sier Peter Berdowski i det danske bergingsselskapet Smit Salvage, som er blant selskapene som skal forsøke å få flyttet skipet.
- En kritisk rute
Suezkanalen er sjøveien som forbinder Middelhavet med Rødehavet, og blir sett på som en av verdens viktigste kanaler. Ved bruk av Suezkanalen sparer lasteskip seg for en tur rundt hele det afrikanske kontinentet.
Ifølge NTB passerer rundt 10 prosent av verdenshandelen gjennom Suezkanalen.
- Det er derfor absolutt snakk om en kritisk rute, sier Camille Egloff i Boston Consulting Group, ifølge nyhetsbyrået.
Flere hundre fartøy venter

En rekke skip skal allerede ha startet på turen rundt hele det afrikanske kontinentet.
Flere hundre skip har derimot stanset ved Suezkanalen, og venter på at man skal få løsnet det gigantiske lasteskipet.
Minst 20 av fartøyene som er «kanalfaste» har dyr om bord, ifølge The Guardian.

Dystert for verdensøkonomien: Verre enn fryktet
Dersom blokkeringen blir langvarig er det ytret bekymring for dyrenes velferd, ifølge avisa.
Norges Rederiforbund opplyser til E24 at 23 av de «kanalfaste» skipene har norske eierinteresser.
- Følger nøye med
Lørdag skal eksperter fra den amerikanske marinen i Midtøsten etter planen bli sendt til stedet. Det opplyser to kilder til CNN.
- Biden-administrasjonen følger nøye med på situasjonen, sier en amerikanske tjenestemann til kanalen.

FN med dyster dom
Ifølge Al Jazeera har en nedlagt strekning blitt gjenåpnet for å sørge for at noen av skipene kommer seg forbi, men mange fartøy må fortsatt vente.
Som følge av blokkeringen steg oljeprisen med over to prosent til 62 dollar per fat onsdag denne uka. På Oslo Børs var det samme dag en marginal oppgang på 0,2 prosent.