Skjebnedag: - Alt er mulig

Siden 26. august har Flyrs aksjekurs stupt rett til bunns, og selskapet har tapt en markedsverdi på 646 millioner kroner.

FLYR-TRØBBEL: Flyr er i store økonomiske problemer. Tirsdag er en skjebnedag for selskapet, som må ha 430 millioner friske kroner inn. Foto: Urbanandsport / NurPhoto / Shutterstock
FLYR-TRØBBEL: Flyr er i store økonomiske problemer. Tirsdag er en skjebnedag for selskapet, som må ha 430 millioner friske kroner inn. Foto: Urbanandsport / NurPhoto / Shutterstock Vis mer
Publisert

Som Børsen omtalte i helga er det relativt ferske flyselskapet Flyr i alvorlige problemer.

Torsdag la det kriserammede selskapet fram skuffende kvartalsresultater, samtidig som de varslet kraftfulle grep for å redusere pengebruken.

Kursstup

Dette har ført til en nærmest totalkollaps i Flyrs aksjekurs, men problemene startet på ingen måte ved kvartalsrapporten for tredje kvartal.

For heller ikke resultatene for andre kvartal var noe å juble over for Flyr. Da presenterte de et driftsresultat på minuset 279 millioner kroner 26. august, og dermed suste aksjekursen nedover.

26. august var Flyrs samlede markedsverdi 703 millioner kroner, og aksjekursen var 1,111 kroner.

Siden har pilene bare pekt en retning, og siden den gang har 646 millioner kroner blitt barbert bort.

Det siste bratte fallet kom etter at kvartalsrapporten for tredje kvartal ble lagt fram torsdag i forrige uke. Tallenes tale var enda verre enn kvartalet før, med et tap på 452,9 millioner kroner, og et driftstap på 231,7 millioner.

Bare siden da, på under ei uke, har flyselskapets markedsverdi krympet med 116 millioner kroner.

Mandag så ut til å bli en ny skrekkdag på børsen for Flyr, som falt som en stein ved børsstart. På det verste, noen minutter over børsens åpning klokka ni, var fallet på hele 34 prosent.

På tross av det endte faktisk Flyr dagen i pluss, med en oppgang 7,15 prosent. Da var en aksje verdt 8,99 øre, noe som gir selskapet en samlet markedsverdi på millioner 56,9 millioner kroner.

Uavhengig av oppgangen den siste delen av dagen, forteller børsfallet de siste månedene en helt klar og tydelig historie om et selskap som sliter i kraftig motbakke.

Også for gründer og største eier, Erik G. Braathen, betyr aksjekursen at hans andel i selskapet - han er største eier med 8,5 prosent - er verdt 56 millioner mindre i dag enn det var 26. august.

Utfordringer

Uansett haster det for Flyr. Innen tirsdag må selskapet ha sikret 430 millioner kroner i fersk egenkapital. Dersom de ikke klarer det risikerer de å gå dukken.

Det er bare to år siden flyarving Erik G. Braathen varslet at han og et team med bakgrunn fra norsk luftfart skulle starte et nytt, norsk flyselskap.

- Vi mener det er riktig tidspunkt for å starte et nytt flyselskap nå. Vi leier inn moderne fly til en rimelig pris, ansetter de beste medarbeiderne, og bygger et heldigitalt selskap med lite kompleksitet som gjør at vi får lave kostnader og kan tjene penger med færre fly, sa Braathen da selskapet ble lansert.

1. juni 2021 gikk startskuddet med Flyrs første kommersielle flyging fra Norge, men foreløpig har det altså vært vanskelig å få lønnsomhet i driften.

Flyr begrunner dette blant annet med at det har tatt lengre tid enn forventet å bygge lojalitet blant forretningsreisende på innenriksruter i Norge, samt at videre utvikling av løsninger for distribusjon gjennom reisebyråer har tatt for lang tid.

Haster

Og nå skal altså flyr hente inn 430 millioner kroner i en rettet emisjon. Emisjon betyr at selskapet utsteder nye aksjer, noe som gjør at de nåværende aksjonærene får en lavere eierandel.

Flyr har satt emisjonskursen på de nye aksjene til ett øre.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier til Børsen at andre aktører nå må på banen for å redde selskapet. Men, uten at Flyr får inn tilstrekkelig med kapital, så går flyselskapet en usikker framtid i møte, tror han.

- Det spørs veldig om investorer har god tro på selskapet. Vi må vente helt til neste sommer for å se hvordan det går. Det betyr at det er veldig høy risiko å gå inn i selskapet slik situasjonen er nå.

Det haster for Flyr å få inn kapital, forteller Elnæs.

- Hvis markedet ikke lenger har tillit til Flyr, stopper billettsalget mest sannsynlig mer eller mindre helt. Da vil selskapet tørke opp, sier han.

- Spennende

Til nå har Flyr hatt for lave driftsinntekter. I tredje kvartal har de tapt 21 øre per setekilometer de flyr, fordi selskapet ikke tar høye nok billettpriser, forklarer Elnæs. Det gikk også hardt utover selskapet at det er rekordhøye priser på flydrivstoff.

Om Flyr er levedyktig framover er det delte meninger om. Selv er Elnæs i tvil.

- Selskapet har gjort en god del riktig, men har ikke klart å få fotfeste innenlands.

Nå har Flyr fått en avtale med å selge billetter gjennom bookingsystemer via reisebyråkjeden Berg Hansen, men det burde de hatt på plass for lenge siden, forteller Elnæs. Han er usikker på framtida til selskapet.

- Det beste for Flyr er at flere store eiere som er finansielt solide kommer på banen, eller at ett annet lavprisflyselskap kjøper opp eller blir dominerende eier i Flyr. Det blir veldig spennende i morgen. Jeg er åpen for alle muligheter, både gode og dårlige.

Mandag skrev Flysmart24 at en del av Flyrs kriseplan er å leie ut fly og ansatte. Flyr har i dag 5-6 fly i drift og 12 fly i flåten. Flyene skal etter planen leies ut med mannskap. Søndag kommenterte Flyr overfor Børsen at de var trygge på å unngå konkurs.

- Basert på tilbakemeldingene vi har fått fra våre finansielle rådgivere og de investormøtene vi selv har gjennomført de siste ukene, er beløpet på 430 millioner og den lave tegningskursen det som skal til for at pengene kommer på plass, skrev kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i en e-post til Børsen.

- Emisjonen vil sørge for å dekke det kapitalbehovet vi har. Det bringer oss gjennom vinteren og videre, slik at alle kolleger kan komme tilbake på jobb og vi kan tilby våre gjester et fullt ruteprogram med mange spennende reisemål til våren og sommeren.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer