Mandag ettermiddag holdes en skjebnetung høring i retten i Dublin. Den skal munne ut i et ja eller nei til konkursbeskyttelse for Norwegian irske datterselskaper Norwegian Air International og Arctic Aviation Assets.
Norwegians største verdier, flyene, ligger i sistnevnte selskap.
Skulle Norwegian få nei til konkursbeskyttelse, synes Jacob Pedersen, aksje-analysesjef i den danske banken Sydbank det ser svært vanskelig ut.
- På kanten av stupet
- La meg si det slik: De ba om en konkursbeskyttelse for å bygge en mur rundt sine aktiva, slik at ikke kreditorene skal kunne gå etter disse flyene, og dermed akselerere faren for en Norwegian-konkurs, sier Pedersen til Dagbladets finansnettsted Børsen.

Norwegian-topp: - Har kjøpt oss 100-150 dager
Dommerens avgjørelse kan komme i dag eller senere i uka.
Pedersen påpeker at hvis selskapet skulle få nei, vil kreditorene ha muligheten til å begjære Norwegian konkurs hvis de ikke får pengene sine.
«Kritisk», mener han om den situasjonen Norwegian i så fall havner i.
Han har tidligere uttalt at Norwegian står på kanten av stupet. Den uttalelsen står han ved - hvis Norwegian får nei til å iverksette en prosess med «examinership», som er den formelle betegnelsen på konkursbeskyttelse i Irland.
- Veldig mye vanskeligere
Pedersen, som følger utviklingen i Norwegian tett fordi han til daglig dekker utviklingen i SAS-aksjen, har ikke lyst til å spekulere, men sier følgende om hvorfor Norwegians ledelse har søkt om konkursbeskyttelse:
-Det er åpenbart at de var trodde at det ikke var så langt unna at Norwegians kreditorer kunne begjære dem konkurs.
- Hvor gode sjanser har de til å greie seg hvis de får nei til examinership?
- Det blir veldig mye vanskeligere for dem. Hvis konkursbeskyttelse avvises, blir det veldig vanskelig for selskapet, sier Pedersen.

Norwegian kan ikke utelukke konkurs
- Paradokset i Norwegian
Han sier at Norwegian er i en veldig uvanlig situasjon, etter at obligasjonseiere og leasingselskaper i vår omgjorde gjeld for flere milliarder kroner til aksjer for å redde selskapet.
-Paradokset i Norwegian er at eierne også er de største kreditorene, sier Jacob Pedersen.
Analytiker Lars-Daniel Westby i Sparebank1 Markets er skeptisk til utsiktene i Norwegian - også om det skulle bli ja til en konkursbeskyttelse i Irland.
- Prosessen tar vanligvis mellom 100 og 150 dager, og utfallet er det opp til enhver å gjette på, skrev han i en analyse fra 18. november, da det ble kjent at Norwegian søkte om konkursbeskyttelse.
