Tørke i Europa:

Skjebnedag: Når kritisk punkt

Vannstanden i elva Rhinen, en av Europas viktigste skipsleier, vil i dag bli så lav at store lasteskip ikke lenger kan seile der, ifølge tyske myndigheter.

KRITISK LAV VANNSTAND: Elva Rhinen krymper. Bildet er tatt 23. juli i år, i Bad Honnef i Tyskland. Foto: Ying Tang/NurPhoto/Shutterstock/NTB
KRITISK LAV VANNSTAND: Elva Rhinen krymper. Bildet er tatt 23. juli i år, i Bad Honnef i Tyskland. Foto: Ying Tang/NurPhoto/Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Børsen har tidligere omtalt den lave vannstanden i elva Rhinen, en av Europas viktigste skipsleier.

Ifølge data fra tyske myndigheter vil det i løpet av fredag bli så lite vann i elva at store skip ikke lenger kan seile på den.

Truer handelen

Det er ved byen Kaub at myndighetene anslår at vannstanden vil falle ned til 40 centimeter, som er det kritiske punktet for lasteskipene. De anslår også at den vil fortsette å synke i løpet av de kommende dagene, og nå 33 centimer tidlig mandag.

TØMT: Uværet fortsetter å herje i Tyskland. I Wassenberg ble byen plutselig forvandlet til en «spøkelsesby» natt til fredag. REPORTER: Jeanette Nyhammer Vik. VIDEO: Maja Walberg Klev Vis mer

Dette er ikke den faktiske vannstanden i elva, men et nivå som måler seilbarhet.

Det gjør at Europa nå må finne alternative fraktmetoder for en rekke varer, på alt fra kjemikalier, drivstoff og korn.

Selv om vannstanden i elva har vært kritisk lav tidligere, har flere advart om konsekvensene det kan få nå, på grunn av en usikker verdenssituasjon etter corona-pandemien og Ukraina-krigen.

Gjør grep

Tyske bedrifter har den siste tida gjort flere grep for å forberede seg på at man potensielt ikke lenger kan bruke elva som fraktvei.

Ifølge Bloomberg frakter kjemikalieprodusenten BASF SE nå flere varer enn før via jernbane, og de har bestilt gruntvanns-lektere for å kunne opprettholde produksjonen. Produsenten utelukker ikke at de kanskje ikke klarer å holde produksjonen like høy framover.

Torsdag sa Utility Uniper SE at det ikke er mulig å frakte nok kull med tog for at de skal kunne ha full kapasitet på anleggene sine.

Stålprodusenten Thyssenkrupp AG har også sagt at de har et kriseteam som møtes daglig, og at de bruker gruntvanns-lektere for å holde fabrikken i Duisburg forsynt, ifølge avisa.

- Vi forventer at denne situasjonen vil fortsette mot slutten av året, sier Toril Bosoni, leder i Det internasjonale energibyrået (IEA) til Bloomberg.

Det er kritisk for handelen av 400 000 fat oljeprodukter som daglig fraktes via elva.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer