Skjerper inn meteren: - Kroken på døra

Ny presisering av avstandsreglene på serveringssteder. Næringsbyråden i Oslo slår alarm.

SKJERPES: Du skal slippe å spørre om større avstand mellom stolene på utesteder, fastslår Helsedepartementet. Foto: Stian Lysberg Solum, NTB
SKJERPES: Du skal slippe å spørre om større avstand mellom stolene på utesteder, fastslår Helsedepartementet. Foto: Stian Lysberg Solum, NTB Vis mer
Publisert

I dag fikk Oslo kommune svaret de (ikke) har ventet på fra Helse- og omsorgsdepartementet om praktiseringen av regelverket om smittevern for serveringssteder.

Her presiseres kravet om én meters avstand mellom alle gjester som ikke er fra samme husstand. Meteren er langt fra ny, men likevel kommer det flere presiseringer på konkrete spørsmål fra Oslo kommune.

Fra nå av skal du som gjest slippe å spørre om å få flyttet på stoler dersom oppdekkingen ikke tilfredsstiller meteren, slås det fast.

Permanent oppdekking

Blant annet understrekes det at det ikke er anledning til å dekke opp med mindre avstand enn én meter mellom stolene ut fra en forventning om at det vil komme gjester som er fra samme husstand.

Kravet om en meters mellom stolene, målt fra ytterkanten, gjelder også gastropuber og vinbarer, selv om disse ofte er innredet med bord på rundt 50 x 50 centimeter.

- Kompliserende, er den umiddelbare reaksjonen fra Merete Habberstad, kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv.

Kombinert med det som fra før av ligger an til å bli en mager julebordsesong, frykter hun at det ligger an til massive avviklinger i bransjen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer