Halloween

«Skrekk»-tall: - Sinnssykt

Fersk undersøkelse om nordmenns Halloween-forbruk overrasker og provoserer. - Et forbruk på steroider, raser miljøleder.

HALLOWEEN: Nordmenns ventede Halloween-forbruk skyter i været målt mot i fjor. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB
HALLOWEEN: Nordmenns ventede Halloween-forbruk skyter i været målt mot i fjor. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det nærmer seg dagen der nordmenn, tradisjonen tro, skal skremme hverandre og banke på dører utkledd i kostymer.

Halloween har for lengst fått fotfeste i Norge - og ferske tall kan «skremme» noen hver.

For verken galloperende inflasjon, skremmende strømregninger eller hissige rentehevinger ser ut til å legge noen demper på nordmenns markering av den amerikanske tradisjonen.

- Hinsides store summer

I en undersøkelse YouGov har gjort for Danske Bank, kommer det fram at nordmenn planlegger å bruke 140 millioner kroner mer på Halloween i år, sammenliknet med i fjor.

- Det er hinsides store summer det er snakk om her, totalt sett, sier Thea Olsen, forbrukerøkonom i Danske Bank, til Børsen.

890 (!) millioner kroner er summen vi planlegger å bruke totalt sett, ifølge undersøkelsen. Knockouten på fjoråret er dermed komplett. Da planla vi å bruke 750 millioner kroner.

Det hver og en skal bruke i snitt, er omtrent det samme som i 2021. Olsen forklarer at økningen skyldes at flere skal markere dagen.

«SKREMT»: Thea Olsen i Danske Bank er overrasket over tallene. Foto: Danske Bank
«SKREMT»: Thea Olsen i Danske Bank er overrasket over tallene. Foto: Danske Bank Vis mer

- Jeg må være ærlig og si at jeg hadde en forventning om at nordmenn skulle bruke mindre penger i år med tanke på «dyrtida» vi nå lever i. At nordmenn planlegger å bruke over 100 millioner kroner mer i år enn i fjor overrasker meg derfor stort, legger Olsen til.

«Sinnssykt» og «usolidarisk»

Leder av Natur og Ungdom, Gina Gylver, mener tallene er urovekkende.

- Det er et forbruk på steroider, på ingen måte i tråd med den livsstilen vi vet vi må over på. Vi står midt i en naturkrise, en klimakrise og energikrise som tilsier at vi må kutte i forbruk og spare, sier Gylver til Børsen, og legger til:

- Det er sinnssykt at vi fortsetter å ha et forbruk og et marked som fører til så store miljøutslipp.

REAGERER: Gina Gylver i Natur og ungdom mener nordmenns Halloween-forbruk er problematisk. Foto: Terje Pedersen / NTB
REAGERER: Gina Gylver i Natur og ungdom mener nordmenns Halloween-forbruk er problematisk. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

Hun mener det er «hensynsløst» å fortsette med et forbruk som fører til store miljøutslipp.

- Det er utrolig usolidarisk i ei tid hvor resten av verden nå kjenner konsekvensene av vårt forbruk og livsstil.

Gylver viser til «Earth Overshoot Day». Den markerer datoen der årets ressurser er brukt opp. I år falt datoen på 28. juli.

- Jeg tenker at når vi vet den dagen kommer stadig tidligere, da bør vi begynne å kutte i det unødvendige - da er Halloween et godt sted å starte, lyder beskjeden fra Gylver.

- Er det ikke fint da, å ha en dag hvor man har det litt moro?

- Absolutt, men samtidig tror jeg man kan få til hyggelige markeringer uten et forbruk som blåses ut av proporsjoner og som bidrar til et kjøpepress.

Klar beskjed

Summen hver og en nordmann skal bruke på Halloween, er tilnærmet lik fra i fjor. Dette kan tyde på at folk ikke er flinke nok til gjenbruk, ifølge Olsen.

- Kostymer er det nordmenn skal bruke mest penger på. Jeg kommer med en klar oppfordring: Byttelån kostymer, arve, lag selv eller alternativt kjøp brukt, sier forbrukerøkonomen.

GRESSKAR: Med to ting du mest sannsynlig har hjemme gjør du gresskarskjæringen hakket enklere. Video: Malin Ridder-Nielsen Janssen. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Gylver tilføyer:

- Bruke mindre engangs. Da jeg var liten synes jeg det var morsommere å lage kostyme selv, enn å kjøpe masse ræl.

Hun mener det fint går an å ha det gøy på Halloween uten å kjøpe plast og pynt.

- Kjøp ting som holder, eller bruk ting fra i fjor om igjen. Folk trenger ikke slutte med Halloween, bare det ikke gjøres på en måte som bidrar til massivt forbruk og kjøpepress i disse dager, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer