McDonald's Arken i Bergen:

Skrekkfunn: - Utilgivelig

Arbeidstilsynet radbrekker arbeidsforholdene ved en McDonald's-restaurant i Åsane. Hurtigmatgigantens norske toppsjef erkjenner alvorlig svikt: - Jeg er uendelig lei meg.

MARERITT-BESKRIVELSER: Arbeidstilsynet avdekket skandaleforhold for de ansatte ved denne restauranten i Åsane. Så kom bekymringmeldinger fra ytterligere to andre McDonald's-restauranter i Bergen. Foto: Paul S. Amundsen
MARERITT-BESKRIVELSER: Arbeidstilsynet avdekket skandaleforhold for de ansatte ved denne restauranten i Åsane. Så kom bekymringmeldinger fra ytterligere to andre McDonald's-restauranter i Bergen. Foto: Paul S. Amundsen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter at Arbeidstilsynet kom på uanmeldt tilsyn ved McDonald’s Arken i Åsane, ble det slått full alarm om sjokkerende og kritikkverdige arbeidsforhold.

Avslører: En britisk McDonalds-ansatt har vokst på TikTok, under brukernavnet @secretfitzz, etter flere avsløringer fra innsiden av matkjeden. Video: Tiktok / @secretfitzz. Vis mer

Rovdrift av ansatte - med press om å arbeide tross sykdom, underbemanning og for få pauser, var blant de rystende funnene. Arbeidstakere skal også ha blitt så utmattet under skiftet at de var på gråten, skriver Bergensavisen, som først omtalte denne saken.

I tilsynsrapporten kommer det fram at hurtigmatrestauranten i Åsane fikk varsel om 27 pålegg fra Arbeidstilsynet, ifølge avisa. Rapporten er datert 30. juli 2021.

- Kollapset på gulvet

Gjennom en serie av BA-artikler kommer det fram at avvikene ikke er forbeholdt McDonald’s Arken. Ytterligere to restauranter i regionen, henholdsvis McDonald's Lagunen og McDonald’s Rådalen, skal være berørt.

Julie Follesø (20) var tidligere fulltidsansatt ved sistnevnte spisested, som er landets største McDonald's restaurant. Så sluttet 20-åringen i protest.

- Det var uutholdelig, sier Follesø til Børsen.

FIKK NOK: Julie Follesø sluttet i protest hos McDonald's Rådalen. Foto: Paul S. Amundsen
FIKK NOK: Julie Follesø sluttet i protest hos McDonald's Rådalen. Foto: Paul S. Amundsen Vis mer

Hun følger opp:

- Folk har besvimt gjentatte ganger. Etter å ha kollapset på gulvet, fikk du kjeft for å dra til legevakten eller hjem. Den lave bemanningssituasjonen gjorde at man ikke hadde kapasitet til å spise, eller å ta pause. Var man syk på jobb, fikk man beskjed om å fortsette. Sendte du sykdomsmelding, ble du nedringt og bedt om å komme på jobb likevel, framholder Follesø til Børsen.

- Varslet dere om disse forholdene?

- Gjentatte ganger. Vi sa fra gang på gang om bemanningssituasjonen, men ble aldri hørt. Jeg synes det er skremmende at det ikke finnes bedre internkontroll og sikkerhetssystemer som fanger opp dette, mener hun.

Børsen vært i kontakt med områdeansvarlig for Lagunen og Rådalen, da Julie Follesø arbeidet ved sistnevnte restaurant. Vedkommende ønsker ikke å kommentere denne saken.

EKKELT FUNN: Mohamed Ahmed skulle bare en tur innom McDonalds på Nidarvoll i Trondheim lørdag 1. august. Foto: Privat. Vis mer

- Soleklart misbruk

Follesø forlot sin stilling i forrige måned, og har siden gått til en annen bransje.

- Jeg tenker at denne saken er et soleklart misbruk av tilliten til de ungdommene McDonald's rekrutterer. Ingen ønsker at sitt barn skal jobbe under slike forhold. Dessverre tror jeg at unge mennesker er enklere å manipulere, noe som gjør at kjeden tror de kan komme unna med det.

Avsløringen har utløst et kraftig jordskjelv internt i det som utgjør en av Norges største restaurantkjeder. Skrekkrapporten fra Arbeidstilsynet sørget for at toppsjefen i McDonald’s Norge tok krisegrep og selv reiste til Bergen.

Med 73 restauranter, over 3100 medarbeidere, og en årlig omsetning på over 2 milliarder kroner i Norge alene, legger hurtigmatgiganten også enorm prestisje i å ansette «unge lovende».

- Vondt i sjelen

Nå erkjenner selskapet et alvorlig nederlag.

- Det gjør meg vondt dypt inn i sjelen å se at våre medarbeidere har stått i en slik situasjon som beskrevet i rapporten, sier administrerende direktør i McDonald's Norge, Børre Kleivan, til Børsen.

Det er Food Folk Norge AS som forvalter merkevaren McDonald's i det norske markedet. De tre aktuelle restaurantene har fungert under ansvaret til dette selskapet.

Børsen har for øvrig vært i kontakt med restaurantsjefen for McDonald’s Arken, som henviser til ledelsen for uttalelser.

- Hvordan kunne det skje? Har det vært en alvorlig svikt i varslingsrutinene?

- Ja, slik jeg bedømmer det, ettersom varslene aldri nådde oss. Det skal være trygt, givende og gøy å arbeide i McDonald's. Funnene i tilsynsrapporten strider mot absolutt alle våre verdier, fortsetter Kleivan.

Måtte ta grep

Arbeidstilsynets rapport tok utgangspunkt i McDonald's Arken. På spørsmål om det er grunn til å mistro at kritikkverdige forhold har funnet sted også ved Lagunen og Rådalen, svarer toppsjefen:

- Vi tok umiddelbart grep og satte i gang undersøkelser etter Arken-rapporten. Da gransket vi også de to øvrige restaurantene som vårt selskap driver i Bergen. I kjølvannet av dette, har vi kommet fram til at vi også har måttet sette inn tiltak ved de to andre restaurantene.

- Kan du som øverste sjef forsikre om at slike forhold ikke gjelder ved noen av de andre restaurantene i Norge?

- Det jeg kan forsikre om er at slike forhold på ingen måte aksepteres, og det er nettopp derfor vi går gjennom alle rutiner nå. Vi har ingen tegn så lang på at noe tilsvarende skjer andre steder. Dette vil rapporten avdekke når den tid kommer, men foreløpige signaler viser at dette er konsentrert til Bergen og disse tre restaurantene, sier Kleivan, som understreker at øvrige restauranter i Bergen er drevet av franchisetakere.

MYE BEDRE: Eksperter og forbrukere smaker på mat fra McDonald's, men blir fortalt at det er økologisk hurtigmat. Alle er enige om at maten smaker mye bedre enn McDonald's. Video: Lifehunters Vis mer

- Fryktelig

Kleivan opplyser at kjeden har tatt grep og satt inn et «nytt og erfarent lederteam», som skal ha ansvar for en fullstendig endringsprosess i de tre restaurantene.

- Skylder du Julie Follesø og eventuelt andre berørte medarbeidere en unnskyldning?

- Jeg tenker absolutt at vi skylder de som har opplevd dette en unnskyldning. Jeg har personlig vært i Bergen og beklaget overfor medarbeiderne. Jeg er uendelig lei meg og skuffet for at dette har funnet sted.

- Videre synes jeg det er fryktelig trist at det som skal være en positiv inngangsbillett til arbeidslivet, blir til en utilgivelig opplevelse som dette. Vi skal styrke våre rutiner, og jeg har gitt mitt ord på at jeg skal gjøre absolutt alt i min makt for at dette ikke gjentar seg.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer