Houthi-angrep på skip i Rødehavet:

- Skremmende og farlig

Angrepene på skip i Rødehavet er en stor påkjenning for mannskap på skip som seiler i området.

FARLIG: Sjøfolk som seiler gjennom Rødehavet er redde for sin egen sikkerhet. Stadig flere rederier og skipseiere tar lange omverier for å unngå akkurat denne ruta i frykt for angrep for houthi-militsen. Foto: NASA / Reuters / NTB
FARLIG: Sjøfolk som seiler gjennom Rødehavet er redde for sin egen sikkerhet. Stadig flere rederier og skipseiere tar lange omverier for å unngå akkurat denne ruta i frykt for angrep for houthi-militsen. Foto: NASA / Reuters / NTB Vis mer
Publisert

- Situasjonen er ganske skremmende. Den er faktisk ganske farlig, sier kaptein Chirag, til BBC.

Han ønsker ikke at hans fulle navn eller navnet på skipet han er kaptein på skal offentliggjøres. Dette av sikkerhetshensyn.

Som mange kapteiner og deres mannskap har han følt på en stor utrygghet den siste tida.

- Umulig å føle seg trygg

Vanligvis foregår om lag 12 prosent av verdens sjøfartshandel via ruta som går gjennom Rødehavet. Den siste tida har gjentatte angrep fra den jemenittiske houthi-militsen fått stadig flere rederier til å droppe ruta.

12. januar utførte også USA og Storbritannia et luftangrep mot houthi-militsen. Av frykt for at houthiene skal slå tilbake mot angrepet med full styrke, skygger stadig flere skipseiere og rederier unna området.

Kaptein Chirag og hans mannskap befinner seg nå i Adenbukta, der Chirag forklarer hvordan houthi-angrepene i Rødehavet påvirker dem.

- Sikkerheten til mannskapet, deres liv, kommer først, og etter det kommer sikkerheten til fartøyet og miljøet. Det er umulig å føle seg trygg hele tida. Man vil være bekymret. Familien min er også redd hele tida og de ber om at fartøyet skal komme seg trygt ut av området, sier Chirag.

Den iranskstøttede houthi-militsen har sagt at de utfører sine angrep i solidaritet med Hamas på Gazastripen, og at angrepene først og fremst er rettet mot skip med kobling til Israel.

På tross av USA og Storbritannias luftangrep mot houthiene, har angrepene mot skip i Rødehavet ikke stanset.

Kostnadene skyter i været

I tillegg til at stadig flere skip legger om ruta, og seiler rundt Afrika i stedet for å ta turen gjennom Rødehavet, så har shipping- og forsikringskostnadene skutt i været.

Ifølge SkyNews har shippingkostnadene tredoblet seg siden november. Flere eksperter frykter at det kan blir et kraftig tilbakeslag i kampen mot inflasjonen.

Under World Economic Forum i Davos i forrige uke antydet USB-sjef Sergio Ermotti at finansmarkedene så litt for lyst på inflasjonsutsiktene. Han viste blant annet til at de galopperende fraktkostnadene som følge av angrepene i Rødehavet sannsynligvis vil føre til høyere pris på varer.

- Jeg kan ikke forestille meg at inflasjonen ikke blir påvirket av det, sier Ermotti, ifølge CNN.

Han fikk støtte av Frankrikes sentralbanksjef, François Villeroy de Galhau.

- Det er for tidlig å erklære seier over inflasjonen. Jobben er ikke gjort ennå, sier de Galhau.

I prognoser fra finansgruppa Allianz heter det at «hvis krisa vedvarer flere måneder» kan den globale inflasjonen presses oppover et halvt prosentpoeng - til 5,1 prosent.

- De ekte ofrene

Fram til nå er det nok kanskje hvordan verdensøkonomien påvirkes av angrepene som har fått mest oppmerksomhet. Lederen for Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO), Arsenio Dominguez, mener sjøfolkene er heltene som ikke har fått den oppmerksomheten de fortjener.

- Sjøfolkene som er der ute dag ut og dag inn, og gjør alt mulig. Vi må minne oss på hvem som er de ekte ofrene, de uskyldige ofrene, i denne saken, og vi må huske at de er like menneskelige som deg og meg, sier Dominguez.