Milliardprosjektet Follobanen er blitt en historie om signalfeil, strømstans og tekniske problemer. Tirsdag er det hastemøte, etter at åpningen nok en gang er utsatt.
Olav Skinnes (Sp) er fylkesråd for samferdsel i Viken, der jernbanestrekningen går. Han peker på Erna Solbergs (H) privatisering som del av problemet.
- Jernbanen er blitt delt opp i veldig mange områder av regjeringen Solberg, sier Skinnes til Dagbladet.
Det er kommet til mange nye selskaper som hver for seg drifter jernbaneområdet og bestiller og kjøper tjenester av hverandre, påpeker han.
- Det kan ha blitt for mange kokker og mye søl og ikke minst høye lederlønninger. Jeg ser ikke bort fra at det kan være medvirkende årsak til situasjonen vi er i nå, der helheten ser ut til å ha blitt borte, sier fylkesråden.

Vant i lotto - ordfører får millionkrav
- Pulverisert
Han peker på at EØS-regelverk åpner for at mange selskaper fra forskjellige land er kommet inn. Også konkurser har spilt inn, mener han.
Follobanen har en prislapp på nær 37 milliarder kroner. Prestisjeprosjektet skal halvere reisetida mellom Oslo og Ski, fra 22 til 11 minutter.

Allerede i 2019 hevdet Jonas Gahr Støre (Ap), som da ledet opposisjonen, at prosjektet manglet styring og kontroll. Den nåværende statsministeren mente Solberg-regjeringen drev med oppsplitting og ansvarspulverisering.
- Hvor sikker kan man være på at den forrige regjeringens privatisering er direkte årsak til problemene?
- Man kan ikke være sikker, men granskningen som bør komme, vil forhåpentlig gi svar. Jeg ser ikke bort fra at oppstykkingen av jernbanen har bidratt til en pulverisering av ansvaret, sier fylkesråd Skinnes.
- Billige poenger
Solbergs parti Høyre svarer at de ikke har noe behov for å fordele skyld nå, men at det viktigste er å finne ut hva som har gått galt og løsningen på problemet.
- Jeg synes det er merkelig at Senterpartiets fylkesråd velger å spekulere vilt i mulige og ikke mulige årsaker, i et slags forsøk på å score billige politiske poenger. Det er lite konstruktivt, og ingen passasjerer og tog som kommer raskere fram av det, sier Trond Helleland, samferdselspolitisk talsperson i Høyre.

- Det gjør vondt
Stikk til eksminister
Sp-fylkesråden mener en gransking bør komme til bunns i om det er feil som er årsaken til kaoset, eller om ledelsen i Bane NOR har sviktet.
Skinnes roser sin egen samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård (Ap), for å gjøre det han kan med situasjonen. Men han mener Fremskrittspartiets daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lot det gå for langt.

Han påpeker at det under Solvik-Olsens regjeringstid ble påpekt mange avvik. Det italienske selskapet Condotte ble kastet ut av prosjektet.
Frp kaller det en urimelig kritikk.
- Det virker som fylkesråden egentlig ønsker seg en ordning der alle skal være statlig ansatte. Under Solvik-Olsens ledelse ble det tydeliggjort at ansvaret for utbyggingen ikke er flytende, men Bane NORs. Og det var smart, sier Morten Stordalen, samferdselspolitisk talsperson i Frp.