Thale Myhre

Slakter Hurtigruten: - Ble helt knust

Realityprofilen hadde bestilt seks dagers luksustur med moren, men hevder hun ikke fikk det hun betalte for. Hurtigruten kjenner seg ikke igjen i kritikken.

- LATTERLIG: Thale Myhre (t.v.) mener hun ikke fikk det hun var lovet, da hun betalte over 50 000 for en tur på Hurtigruten. Her sammen med moren om bord MS Nordkapp. Foto: Privat
- LATTERLIG: Thale Myhre (t.v.) mener hun ikke fikk det hun var lovet, da hun betalte over 50 000 for en tur på Hurtigruten. Her sammen med moren om bord MS Nordkapp. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Da realityprofil Thale Myhre (27) og moren dro på tur med Hurtigruten nylig, fikk de en opplevelse de seint vil glemme.

Men ikke av det positive slaget.

I en «Instagram-story» til sine nesten 15 000 følgere, går «Farmen»-profilen til kraftig angrep på selskapet:

«Advarsel til alle som vil reise med Hurtigruten!! Her blir du lurt trill rundt! Falsk markedsføring og svindel blant annet», skriver Myhre.

  • Se Hurtigrutens svar lengre nede i saken.

- I sjokk

Realityprofilen, kjent fra «71 grader nord» og «Farmen», slakter servicen og fasilitetene om bord - og mener hun ikke fikk det hun betalte for.

En seks dagers luksustur fra Kirkenes til Bergen ble angivelig langt fra slik hun hadde tenkt.

- Det er det mest latterlige jeg har vært med på noen gang. Både jeg og moren min er i sjokk egentlig, sier Myhre på telefon til Børsen.

Hun forteller om opplevelsen mens hun sitter i bilen fra Gardermoen, etter å ha avbrutt luksusturen i Tromsø.

- Ble ikke hentet

Turen startet i Kirkenes i Nord-Norge, der problemene skal ha oppstått fra første stund.

- Vi landet i Kirkenes klokka 10.45. Flybillettene ble booket gjennom Hurtigruten, som også ga oss en voucher på Flybussen.

Vel framme i Kirkenes er det ingen buss å se, ifølge Myhre. Båten går klokka 12.30.

- Vi får panikk der vi står, fem stykker (to forskjellige familier) og venter, og til slutt ringer vi taxi etter flere forsøk på å få tak i Hurtigruten.

Kontoret til Hurtigruten er søndagsstengt. I desperasjon kontakter Myhre båten og ber dem vente.

- Dette gjør de, men de har ingen forklaring på hvorfor det ikke er bestilt noen flybuss.

«Marerittet» i gang

Vel framme på båten leter de etter jacuzzien, som ifølge skiltet er stengt.

- Dette står det ingenting om på hjemmesiden deres, og jeg bestilte «MS Nordkapp»-tur delvis på grunn av jacuzzi og treningsrom.

Rengjøringspersonalet sier først at den er stengt på grunn av covid-19, ifølge Myhre.

SLAKT: Den defekte jacuzzien ombord, som Myhre hevder selskapet reklamerte med før turen, er en av flere ting som får hard medfart. Foto: Thale Myhre / Skjermdump Instagram
SLAKT: Den defekte jacuzzien ombord, som Myhre hevder selskapet reklamerte med før turen, er en av flere ting som får hard medfart. Foto: Thale Myhre / Skjermdump Instagram Vis mer
INSTAGRAM: Myhre viser til at Hurtigruten reklamerte med boblebad om bord. Foto: Skjermdump Instagram
INSTAGRAM: Myhre viser til at Hurtigruten reklamerte med boblebad om bord. Foto: Skjermdump Instagram Vis mer

- Men så sier ansvarlig på båten plutselig at jacuzzien mangler en del, og derfor er stengt. Likevel reklamerer de med jacuzzi på nettsida, sier profilen frustrert.

Ingen utflukt

Ifølge 27-åringen kulminerte det da hun og moren dagen etter, den 12. juli, skulle på en 6-timers utflukt kalt «Frokost på Nordkapp» i regi av Hurtigruten.

De skulle fraktes med buss til Nordkapp, spise frokost og busses tilbake til skipet igjen.

- Denne utflukten står eksplisitt i bookingen vår, sier Myhre.

27-åringen skulle markere sin avdøde fars 60-årsdag med frokosten på Nordkapp, sammen med moren.

- Vi ringer til resepsjonen fra lugaren, kvelden før, og får omsider bekreftet oppmøtetid er klokka 05.45 - utflukten begynner klokka 06.00. Men da vi står der tidlig neste dag, er det ingen der. Vi begynner å få panikk, og skjønner ingenting.

- Knust

Myhre sier hun så får beskjed fra ansatte om at de «ikke finner noen utflukter i deres systemer».

Myhre spør seg hvordan Hurtigruten-systemet ikke har registrert noen utflukt når de har booket den.

- Personalet visste at det ikke blir servert frokost på Nordkapp. Likevel reklamerer selskapet for turen på hjemmesiden deres, og jeg har betalt for den, raser Myhre.

Hun forteller hvorfor det var spesielt trist at denne turen ikke ble noe av:

- Hurtigruten-turen var en 60-års gave til min mor, som min avdøde far lovet henne. 12. juli hadde min far blitt 60 år, så en frokost på Nordkapp hadde vært helt perfekt for mamma og meg. Turen ble ødelagt, sier Myhre og legger til:

- Jeg ble helt knust.

- 50 000 for å se på fjell

Børsen har sett Myhres kvittering. Totalbeløpet for hele reisen var på 51 598 kroner.

- Det vi sitter igjen med etter å ha betalt over 50 000 kroner, er å se på fjell fra vinduet i båten. Overhodet ikke verdt pengene, og helt latterlig, sier Myhre.

Ifølge kvitteringen har Myhre betalt for utfluktene «Frokost på Nordkapp», «Midnattskonsert i Ishavskatedralen», «Lakseeventyr», «En smak av Vesterålen» og «Lofoten til hest».

Myhre sier til Børsen at de hadde fått beskjed over telefon om at Tromsø-konserten var avlyst.

At resten av utfluktene også var kansellert, fikk de først vite da de ankom skipet, hevder hun. Det var grunnen til at de ville bli satt av i Tromsø.

- Nå vil jeg ha hele beløpet refundert - inkludert reisen hjem fra Tromsø. Hadde jeg visst at utfluktene var avlyst, hadde jeg jo bedt om å få en annen rute, eller utsatt turen.

- Ga beskjed på e-post

Pressevakt i Hurtigruten, Tarjei Kramviken, svarer på kritikken i en e-post til Børsen.

- Denne beskrivelsen av det som skjedde om bord, kjenner vi oss ikke igjen i, begynner Kramviken.

Han viser til en e-post sendt til Myhre 8. juli - to dager før avreise - der Hurtigruten opplyser at utfluktene er avlyst på grunn av corona, og at pengene for disse blir refundert.

- Vi går på generelt grunnlag ikke inn i slike enkeltsaker med spesifikke gjester. I denne situasjonen har vi imidlertid inntrykk av at situasjonen om bord har vært håndtert godt av de ansatte og at man har strukket seg langt for å etterkomme ønsker og krav fra gjesten, skriver Kramviken.

Han legger til at utflukter av og til blir kansellert, av smittevernhensyn. Dette blir løpende vurdert.

- Fikk plaster på såret

- Dessverre hadde ikke gjestene blitt informert om at flybussen de hadde bestilt, ikke gikk. Det skulle de ha blitt informert om, og det beklaget vi da de ringte oss.

Ifølge Kramviken ble dette ordnet umiddelbart da gjestene tok kontakt, og de «fikk også en oppgradert middag i skipets beste restaurant som plaster på såret».

- Det er også synd at boblebadet på skipet er ute av drift på grunn av teknisk feil. Vi venter på en reservedel, og håper å få reparert det så raskt som mulig. Dette er dessverre slikt som skjer av og til, sier Kramviken.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer