SAS-streiken:

Slakter SAS-aksjen: - Ingen verdi

Pandemi, økonomisk krise og pilotstreik har gitt SAS-aksjen juling på børsene. Enda verre skal det bli, ifølge ekspertene.

HISTORISK BUNNPUNKT: Grafen viser SAS-aksjens prisutvikling fra januar 1997 til i dag. De siste ukene har aksjekursen ligget på et historisk bunnpunkt. Skjermdump: Infront
HISTORISK BUNNPUNKT: Grafen viser SAS-aksjens prisutvikling fra januar 1997 til i dag. De siste ukene har aksjekursen ligget på et historisk bunnpunkt. Skjermdump: Infront Vis mer
Publisert

Alle fra småsparere til store aksjonærer og kreditorer i SAS har i realiteten mistet pengene sine, mener investeringsøkonom Per Hansen i Nordnet.

- Aksjen har reelt sett ingen verdi. Det kan godt tenkes at den vil stige ti prosent fra de nåværende 35 (danske, red.anm.) øre per stykk, dersom pilotene går tilbake på jobb. Men den vil fortsatt stort sett være verdt null kroner, basert på selskapets økonomi, sier Hansen til den danske avisa Finans.

SAS-aksjene har opplagt en verdi på børsene, all den tid de omsettes for helt ekte kroner og øre. Bare de siste to dagene har aksjekursen steget med 25,69 prosent til en kurs på 68 norske øre per aksje, noe nye forhandlinger mellom de streikende pilotene og ledelsen får mye av æren for.

STREIK: Konsernsjef i SAS Anko van der Werff raser etter at det nå blir pilot-streik. Video: Mia Engenes Bratlie. Reporter: Jon Even Andersen Vis mer

Hansen mener imidlertid framtidsutsiktene for selskapet, som sliter med en astronomisk gjeld, er så dystre at den reelle verdien er lik null. På spørsmål om hvordan han ville vurdert et industriselskap med samme økonomi, svarer han kort:

- At det var dødt.

- Vil få hard medfart

Hansen får støtte fra sin norske Nordnet-kollega, investeringsøkonom Mads Johannesen.

- Jeg tror aksjen kommer til å gå opp kortsiktig, før selskapet er nødt til å refinansiere. Da kommer aksjen til å få hard medfart. Selskapet er nødt til å få ny kapital på sikt for å kunne finansiere gjelden sin. I en eventuell restruktureringsprosess vil aksjekapitalen dessverre bli barbert bort, sier han til Børsen.

OPPFORDRING: Investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet oppfordrer SAS-aksjonærer til å være «lette på labben». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
OPPFORDRING: Investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet oppfordrer SAS-aksjonærer til å være «lette på labben». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Han oppfordrer alle som sitter på SAS-aksjer i dag til å være forsiktig og «lett på labben», med tanke på å selge seg ut av selskapet før en eventuell kapitalinnhenting.

- Per i dag lever SAS-aksjen sitt eget liv i påvente av nyheter.

Han er også enig med Hansen i at investorenes penger er tapt, uavhengig av om selskapet og pilotene finner en løsning i dag eller denne uka.

- Om de skal rekonstruere hele finansieringen sin, så kommer mye av investeringspengene til å forsvinne ut. Og jeg ser ikke for meg noe scenario hvor SAS ikke vil være nødt til å rekonstruere finansene sine, hvis de skal redde selskapet.

SAS-STREIK: Hotellkonge Petter Stordalen sier han synes det er ufattelig leit at ting har blitt som de har blitt i SAS. Video: Expressen. Reporter: Daniel Ingmo Vis mer

- Bare tapere

Forrige uke ble det kjent at SAS og enkelte av datterselskapene har søkt om konkursbeskyttelse, kjent som chapter 11, i USA.

Chapter 11 er kort forklart en juridisk prosess for finansiell restrukturering under tilsyn av en føderal amerikansk domstol. Den innebærer at selskapets kreditorer ikke kan begjære selskapets konkurs.

SAS' omfattende restruktureringsplan, som har fått navnet SAS Forward, handler i korte trekk om å kvitte seg med gjeld, hente ny kapital og å sørge for at selskapet er konkurransedyktig framover.

- Hele målet med chapter 11 er at det er bedre for kreditorene at selskapet overlever enn går konkurs, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til Børsen.

- I en slik restrukturering så er det egentlig bare tapere. Kreditorene vet også at de kommer til å ha noe tap. Spørsmålet er hvor mye de vil tape. Dette er en veldig komplisert prosess, men målet for SAS er å gjøre seg så attraktive at investorene har tro på selskapet og er villige til å investere, fortsetter han.

STREIK: Formann i Dansk Pilotforening, Henrik Thyregod, forteller at han føler seg brukt etter at SAS og pilotene ikke klarte å komme frem til en løsning søndag formiddag. Reporter: Jon Even Andersen Vis mer

Han mener avtalen som må til for at SAS-streiken avsluttes vil være avgjørende for hvordan selskapets framtid blir.

- Den vil avgjøre hvor mye handlingsrom de har når de skal i forhandlingene med investorer. Hvordan markedet oppfatter avtalen kommer til å ha mye å si framover.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer