Slaktes for pakkerot: - Løgn!

Provoserte, oppgitte og misfornøyde kunder raser: - Totalt misvisende.

I HARDT VÆR: Pakkeleverandøren Helthjem blir nå møtt med kritikk fra en rekke frustrerte kunder. Foto: Helthjem
I HARDT VÆR: Pakkeleverandøren Helthjem blir nå møtt med kritikk fra en rekke frustrerte kunder. Foto: Helthjem Vis mer
Publisert

- Det kommer ikke på tale å bruke dette firmaet igjen, sier Bjarne Bjørkevoll til Børsen.

Pakkeleverandøren Helthjem har de siste åra fått et solid fotfeste på det norske logistikkmarkedet. Selv framhever firmaet at de leverer «oftere, raskere og enklere enn noen andre distributører i Norge».

Midt i den travle førjulsstria blir pakkegiganten imidlertid møtt med en lang rekke misfornøyde kunder som opplever at firmaet ikke holder det de lover.

- Misvisende og falsk

De siste dagene har klagene strømmet inn på Facebook, der enkelte mener at et mer passende navn for Helthjem vil være «Heltlatterlig» eller «Heltbortreist».

  • Klagerne mener at pakken ikke leveres helt hjem og at firmaet dermed driver med misvisende eller falsk markedsføring.
  • Mange klager også på treg leveringstid/levering som går langt over estimert tidspunkt.
  • Kundeservice gir manglende eller ingen svar.

Helthjem trekker selv fram i sin markedsføring at de hver natt henter og leverer mer enn 1,3 millioner produkter - i hele Norge. Mange stusser imidlertid på hvorfor pakken ikke leveres hjem - slik firmanavnet tilsier.

«Totalt misvisende firmanavn! Venter en pakke og må kjøre 35 km x 2 for å få tak i den!», skriver blant andre ovennevnte Bjarne Bjørkevoll på Facebook.

«Misvisende og falsk markedsføring. Kalle seg helthjem når en må hente pakken ved å kjøre 70 km!», skriver en annen.

SHOPPING: Amazon vil ta i bruk drone for å levere produkter til kundene. Droner er fjernstyrte ubemannede fly, og er kanskje mest kjent for sin bruk i moderne krigføring. Video: Amazon Vis mer

«Stemmer ikke at de leverer Helt hjem. Bestilte varer levert på døra eller i postkassa, men i dag måtte jeg reise tre mil for å hente ut en pakke som de ikke gidder levere utenom til et hentested - i nabokommunen. Hvem skal betale mine ekstrautgifter», spør en tredje kunde.

«Helthjem har alltid problemer med å levere en pakke hjemme. Helthjem er det verste leveringsfirmaet.», oppsummerer en annen.

Måtte reise flere mil

Flere forteller til Børsen at de har måttet reise lange avstander til postkontorer og post i butikk-hentesteder for å motta sin leveranse. Hanne Løken er blant dem.

- De holder absolutt ikke det de lover, sier Løken til Børsen.

- Jeg bestilte en liten sjablong til 23 kroner. Men den kom ikke hjem til meg, den kom til en Joker-butikk i Kongsberg. Jeg hentet den der, tre mil en vei og tre mil tilbake. Det ble ikke mye «helt hjem».

Helthjem opplyser til Børsen at de aller fleste pakker havner hjemme hos folk, enten på dørmatta eller i postkassa. De synes likevel det er leit om kunder opplever at pakken blir levert på en annen måte enn de hadde forventet, og forsøker etter beste evne å løse disse enkeltsakene.

  • Les hele svaret fra Helthjem lenger ned i saken.

Siste gang

Løken mener at firmaet, som også samarbeider med Postnord, burde ha opplyst om hvilke leveringsalternativer som gjaldt da varen ble bestilt.

- Jeg synes jeg burde fått et valg og informasjon om at Helthjem-pakken gikk til nærmeste Joker med denne ordningen. Da hadde jeg holdt meg unna.

- Kommer du til å bruke denne tjenesten igjen?

- Nei, for leveringen kommer ikke rett hjem - det er løgn! Hadde jeg visst at pakken til 25 kroner kostet meg seks mil i bil og bom i tillegg ville jeg ikke handlet dette eller brukt dette leveringsalternativet.

- Vurderer klage

Bjarne Bjørkevoll reagerer kraftig på måten Helthjem opererer, og vurderer nå å ta saken til Forbrukerrådet. Sistnevnte organ opplyser til Børsen at de har mottatt 12 klagesaker på Helthjem i år, men kan ikke gå i detalj på hva disse dreier seg om.

- Jeg overveier å skrive en klage da dette må være falsk markedsføring, men kanskje er det noe med liten skrift jeg ikke har fått med meg, sier han undrende.

Helthjem opplyser på sine nettsider at pakker kan bli levert på et utleveringssted istedenfor hjem til deg av flere ulike årsaker.

NHO: Leder, Ole Erik Almlid, påpeker at vi må ta høyde for at 2021 også blir et kriseår. Video: Christian Roth Christensen. Vis mer

Bakgrunnen kan være manglende dekning på en adresse eller at budet ikke har funnet fram til adressen. I noen tilfeller kan det også være fordi pakken er for stor.

- Leit

Overfor Børsen sier kommunikasjonssjef i Helthjem, Marius Husebø-Evensen, at det store flertallet av pakkene de leverer går helt hjem til folk, enten i postkasse eller på dørmatta.

- Vi ønsker å levere så mye som mulig helt hjem, men noen ganger er det ikke mulig, av forskjellige årsaker. Da bruker vi butikknettverket vårt eller PostNord for utlevering, sier Husebø-Evensen.

- Vi synes selvfølgelig det er leit dersom en kunde opplever at pakken blir utlevert på en annen måte enn de hadde forventet. Vi jobber hele tiden med å sikre så god og tydelig kommunikasjon til våre kunder som mulig.

Han forteller at de i løpet av de to siste månedene av året leverer ut to millioner pakker over hele landet.

- I de aller fleste tilfeller går leveringen fint, og så er vi selvfølgelig opptatt av å løse enkeltsakene som kommer best mulig, sier Husebø-Evensen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer