Det blåser kraftig rundt hovedkontorene til SAS og Norwegian. Forbrukerrådet og Virke reiseliv er blant aktørene som nå hamrer løs mot flyselskapene for ikke å ha overholdt den lovpålagte refusjonsfristen.
På toppen av det hele står tusenvis av illsinte og frustrerte passasjerer. Frps finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi krever nå full oppvask.
- Det er godt over 100 000 mennesker som venter på refusjoner fra SAS. Om det ikke er tilsvarende antall i Norwegian, er det også mange her som venter på det samme. Flyselskapene må ta sine forpliktelser overfor kundene på alvor, tordner Limi.
- Må bøtelegges
Han legger nå press på forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF), og mener statsråden må ta grep for å sikre at SAS, Norwegian og eventuelle andre aktører i flybransjen overholder regelverket.
- Ropstad må ta tak i dette umiddelbart. Han har mulighet til å kalle flyselskapene inn på teppet, og sikre at man refunderer billetter for kansellerte fly innen sju dager, slik de er pålagt. Hvis ikke aktørene forholder seg til regelverket, mener jeg at de må bøtelegges.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger