Shipping-kaos

Slår alarm: - Ute av kontroll

Et utbrudd av deltaviruset i den kinesiske regionen Guangdong fører til store forsinkelser i verdenshandelen.

FORSINKELSER: Ved Yantian-havna i byen Shenzhen har den gjennomsnittlige ventetiden på å legge til havn gått fra 12 timer til 16 dager. Foto: Imagine China/REX / Shutterstock editorial / NTB
FORSINKELSER: Ved Yantian-havna i byen Shenzhen har den gjennomsnittlige ventetiden på å legge til havn gått fra 12 timer til 16 dager. Foto: Imagine China/REX / Shutterstock editorial / NTB Vis mer
Publisert

Krisene har kommet på løpende bånd for shippingindustrien i år.

I januar førte en kritisk mangel på shippingcontainere til store forsinkelser på leveranser fra Kina. Så kom katastrofen i Suezkanalen, da et gigantisk lasteskip grunnstøtte og blokkerte all trafikk.

Virusutbrudd

Virkningene av proppen merkes ennå. Fortsatt er europeiske butikkhyller tomme for populære varer.

Nå stålsetter selskaper og forbrukere seg for nok et skrekkscenario. Sist i rekken av tilbakeslag for industrien er et nytt virusutbrudd av deltavarianten, som nå truer den sørkinesiske provinsen Guangdong.

200 tilfeller

I provinsen ligger de to byene Shenzuen og Guangzhou - som huser to av verdens fem største containerhavner.

Byen Guangzhou står for cirka en fjerdedel av Kinas eksport. Det skal være registrert 200 tilfeller i gigantbyen med over 15 millioner innbyggere.

Myndighetene har tatt drastiske grep for å få bukt med smitten. Titalls millioner skal være testet, og det er innført karantene og nedstengninger hos bedrifter som har hatt smittetilfeller.

- Enorme forstyrrelser

Det forstyrrer havnetjenester og forsinker leveransene drastisk, samtidig presses prisene oppover, skriver CNBC.

- Forstyrrelsene i Shenzhen og Guangzhou er helt enorme. De to byene alene har en voldsom innvirkning på de globale forsyningskjedene, sier Brian Glick, grunnlegger og administrerende direktør i Chain.io til kanalen.

Ved Yantian-havna i Shenzhen har ventetida for containerskip skutt i været, fra 12 timer til 16 dager.

Sjøtransport er ryggraden i internasjonal handel og global økonomi, og står for rundt 80 prosent av verdenshandelen, ifølge FN-konferansen om handel og utvikling (UNCTAD).

Høye kostnader

Fraktkostnadene på å sende en container fra Asia til havner i Europa og Nord-Amerika når stadig nye rekorder. Eksportører skal også slite med å finne containere, skriver DN.

- Dette er helt ute av kontroll. Fraktkostnadene er over 60 prosent av verdien på produktene. I tillegg kommer 25 prosent toll så det er nesten ingen profitt, sa Zhou Ming, som leder et handelsselskap i Tianjin, til kinesiske medier i forrige uke.

Advarer

Eksperter går nå ut med advarsler om de enorme følgene det har for verdenshandelen.

- Hvis du vil handle noen gaver til familien din til jul, bør du gjøre det nå, advarer James Baker, redaktør i shipping-tidsskriftet Lloyds List til BBC.

Under vanlige omstendigheter begynner europeiske forhandlere allerede på seinsommeren å handle inn varer med skip, til julesesongen. Høysesongen der julehamstringa når sitt toppunkt er vanligvis i tredje kvartal, ifølge Baker.

- Men i år har vi vært en permanent høysesong en stund allerede. Gudene vet hva som vil skje i august eller september. Det kan bli spinnvilt. Det er vanskelig å si.

- Ingen nye tilfeller

Tirsdag meldte myndighetene at det ikke er meldt om nye tilfeller.

- Null tilfeller betyr ikke null risiko, sier helsedirektør i byen, Chen Bin, ifølge CNBC.

Nå håper myndighetene at den positive utviklinga vil vedvare, slik at shippingtrafikken kan ta seg opp.

- Kampen mot pandemien er fremdeles på et kritisk stadium. Vi har ikke råd til å være selvtilfredse og slappe av, legger Bin til.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer