- At det er såpass mange flyselskaper, er litt oppsiktsvekkende, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til Børsen.
I 2022 stengte store deler av verden luftrommet sitt for russiske flyginger etter at krigen brøt ut i Ukraina.
I februar i fjor kom Russland med mottiltak og stengte sitt eget luftrom for flyselskaper fra 36 ulike land, deriblant Norge, Sverige, Tyskland og USA.

- Ingen planer om å tape
En direkte konsekvens for luftfartsindustrien har vært merkostnader i form av lengre reisestrekninger og høyere drivstoff-forbruk. Nå viser det seg imidlertid at flere titalls internasjonale flyselskaper fortsatt skal krysse russisk luftrom jevnlig.
- Ikke omfattet
Det skriver Business Insider, som viser til statistikk fra OAG, som sitter på flydata fra hele verden. Ifølge FlightRadar24 skyldes «unntaket» at flyselskapene kommer fra land som har en vennlig linje mot Russland.
- Mange land er heller ikke omfattet av sanksjonene, presiserer Elnæs.

Innrømmer historisk løgn
I oversikten lister finansnettstedet opp flere europeiske flyselskaper, deriblant fra Tyrkia. Majoriteten av dem som fortsatt flyr gjennom russiske skyer er imidlertid basert i Asia og Midtøsten - deriblant Qatar Airways, Air China, Etihad Airways og Emirates.

Putin: - Vi ble tvunget
Enkelte ruter som beveger seg gjennom russisk luftrom, skal også gå til og fra USA. Det løfter flere sikkerhetsbekymringer.
- Hva vil skje hvis et flyselskap må lande i Russland med noen framtredende amerikanske statsborgere om bord? Dette er en varslet krise, og jeg tror vi bør angripe dette før krisen inntreffer, har administrerende direktør i United Airlines, Scott Kirby, uttalt.
- Begrensninger
Elnæs understreker at vestlige flyselskaper fortsatt holder seg langt unna russisk luftrom. Helt problemfritt er det likevel ikke.
Flyanalytikeren trekker fram en hendelse fra i sommer da et fly på vei fra Indias hovedstad New Delhi til San Francisco i USA måtte nødlande i Sibir i Russland på grunn av tekniske problemer.
- Da ble det store diskusjoner i bransjen knyttet til sikkerhet. Jeg forstår hva Scott Kirby sier, men jeg anser sikkerhetsrisikoen for framtredende amerikanske statsborgere som svært liten. Årsaken er at det gjerne ligger mange begrensninger til grunn for hvordan man reiser. Da velger man et flyselskap som ikke flyr over russisk luftrom.

Norge innfører nye sanksjoner mot Russland
- Hardt press
I over halvannet år har heller ikke russiske flyselskaper fått fly i vestlig luftrom. Vestens sanksjoner har sendt russisk luftfartsindustri i knestående, fordi næringa ikke får noen reservedeler eller teknisk kompetanse fra vestlige land.
- Det er ingen tvil om at russisk luftfartsindustri er under hardt press, og det blir mer komplisert å holde flyene i lufta for hver dag som går, uttalte Elnæs til Børsen i februar.

- Dobbel krise
Ifølge den russiske avisa Kommersant sluttet minst ni flyselskaper å fly i 2022. Fire av dem fordi det russiske flysikkerhetsorganet Rosaviatsia trakk tilbake luftdyktighetsbeviset deres.
Da Børsen snakket med Elnæs i fjor, sa han at russisk flyindustri på et eller annet tidspunkt ville møte veggen.
- De nærmer seg veggen for hver dag som går, men så lenge det finnes fly som det kan «plukkes» deler fra, som kan brukes på andre fly, så vil det være mulig å holde et begrenset flytilbud i gang på russisk innenriks og de utenriksrutene som russiske flyselskap kan operere på.