- Jeg har aldri sett sånne tall. Det er forferdelige tall, rett og slett. At det skulle bli så ille som dette hadde jeg i min villeste fantasi aldri sett for meg. Dette er grotesk.
Det sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til Børsen.
Han har nettopp sett meldingen fra den internasjonale flyorganisasjonen International Air Transport Association (IATA) om deres oppdaterte prognoser for hvordan coronaviruset vil påvirke flybransjen.
Organisasjonen anslår nå et tap på mer enn svimlende 583 milliarder kroner globalt for passasjermarkedet. Og det forutsetter at situasjonen ikke blir mer alvorlig enn i dag.
Dobling på to uker
Det nye anslaget er mer enn en dobling siden forrige prognose datert 20. februar. Da mente IATA at tapet ville være på nesten 272 milliarder kroner.
- I England er alle flyene til Flybe satt på bakken i dag. Hvordan det går her i Norge fremover er avhengig av hvordan myndighetene håndterer dette. Myndighetene og du og jeg må ta hensyn, sier Elnæs.
Det britiske flyselskapet Flybe er satt under administrasjon, og 2000 jobber er i fare. Passasjerer med billetter oppfordres nå til ikke å reise til flyplassen.
Samtidig varsler både SAS og Norwegian kansellerte avganger til både Nord-Italia og USA som følge av lavere etterspørsel.
I går varslet giganten Lufthansa at 150 av deres fly settes på bakken.
- Skrekkelige tall
Det ferske anslaget med et tap på 583 milliarder forutsetter at spredningen av viruset begrenses til markeder som allerede er rammet av flere enn 100 tilfeller per 2. mars.
Ved ytterligere spredning frykter organisasjonen at tapet kan nesten dobles til rett over tusen milliarder.
- Dette er rett og slett skrekkelige tall. Men så må vi huske på at disse tallene her, i scenario 2 er worst case, sier Elnæs.
Ifølge organisasjonen har flyaksjer sunket med 25 prosent siden virusutbruddet.

Manglet 12 kroner
- Utviklingen som følge av Covid-19 er nesten uten sammenlikning. På litt over to måneder har utsiktene for bransjen i store deler av verden snudd dramatisk i negativ retning. Det er uklart hvordan viruset vil utvikle seg, men uavhengig av om vi ser at påvirkningen begrenses til noen få markeder og et tap på 63 milliarder dollar, eller en større påvirkning som gir 113 milliarder dollar i tap, så er dette en krise, sier IATA-sjef Alexandre de Juniac i en pressemelding.
Norge kan rammes hardt
Dersom viruset spres ytterligere, viser anslagene fra IATA at det norske markedet kan være blant dem som rammes hardest. IATA anslår en nedgang i passasjertallene på inntil 24 prosent for land som Norge, Frankrike, Nederland, Tyskland, Sverige og Storbritannia.

På spørsmål om hvorfor det antas at Norge vil rammes hardt, svarer Elnæs følgende:
- Vi er et reisende land, og derfor havner vi i denne kategorien. Vi er blant de som reiser mest på verdensbasis, både innenlands og utenlands.
Han oppgir at over 60 prosent av reisene som foretas i Norge, er ferie og fritid.
- Derfor bør man regne med at det blir mindre lange ferier fremover. I Norge er luftfart veldig utbredt. Norge er utsatt fordi avhengigheten av fly i Norge er stor, sier Elnæs.
- Dette er ikke gode nyheter for SAS, Norwegian eller Widerøe.
Frykter permitteringer
- Hva kan dette ha å si for flyselskapene?
- Det er umulig å tallfeste dette, men dette gir ikke spesielt gode utsikter. Men vi må huske på at når de mister inntekter, sparer de også betydelige kostnader på drivstoff, personale, gjeld etc.

Advarer mot å fly
Ser man ikke ende på situasjonen over tid, må man kutte i utgiftsposter, og da ser Elnæs for seg at det kan bety at flyansatte må settes på bakken.
Tirsdag varslet SAS at de innstiller alle flygninger til Nord-Italia, og varslet at det kan bli aktuelt med permitteringer.
- Ja, i verste fall kan dette bety permitteringer for ansatte i flybransjen. Og det er en verdikjede her. Det vil gå ut over mange, men i første omgang de som driver innen reiseliv. Det kommer til å bli mange følgekonsekvenser, som får økonomiske påvirkninger. Det ser ikke så veldig bra ut, sier Elnæs.
Skatte- og avgiftslette
IATA-sjef de Juniac nevner skatteletter og avgiftsletter som mulige tiltak.

Lufthansa setter 150 fly på bakken
- Mange flyselskaper kutter kapasitet og gjør krisetiltak for å redusere kostnader. Myndighetene må ta det til etterretning. Flyselskaper gjør sitt beste for å holde hodet over vannet mens de utfører den vitale oppgaven med å knytte verdens økonomier sammen, sier de Juniac videre.
- Dette er en ekstraordinær situasjon, sier han.
Det britiske selskapet Flybe har slitt over tid, men ble hardt rammet av sviktende billettsalg som følge av coronaviruset. Det er nå satt under administrasjon.
- Flybes kollaps er den fjerde signifikante britiske flyselskap-falitten siden 2017. Selv om coronavirusets utslag på etterspørselen etter flyreiser bare delvis har skyld i kollapsen, er det klart at industrien kommer til å bli voldsomt rammet i de kommende ukene og månedene, sier konkursekspert Michael Mulligan i advokatfirmaet Shakespeare Martineau til The Guardian.
Han tror viruset kan bli utslagsgivende for flyselskaper som allerede sliter.
