Tyskland

Slår alarm: Frykter marerittscenarioet gjentar seg

Hetebølgene i Europa får konsekvenser.

TØRKER UT: Elva Rhinen er en av Europas viktigste skipsleier, og vanligvis blir 80 prosent av Tysklands innlands-varetransport fraktet via den. Dette bildet er tatt 18 juli. Foto: Ina Fassbender/AFP/NTB
TØRKER UT: Elva Rhinen er en av Europas viktigste skipsleier, og vanligvis blir 80 prosent av Tysklands innlands-varetransport fraktet via den. Dette bildet er tatt 18 juli. Foto: Ina Fassbender/AFP/NTB Vis mer
Publisert

Hetebølger og skogbranner har skapt problemer flere steder i verden, og tirsdag kom helsedirektoratet i Portugal med beskjeden om at over 1000 mennesker så langt har omkommet som følge av varmen i landet i sommer.

FNs generalsekretær António Guterres har også gått så langt som å advare om at menneskeheten står ovenfor «kollektivt selvmord».

Nå kan varmen også føre til problemer for den europeiske handelen.

JUNKIES: Gassekspert Karen Sund sier Tyskland nesten har blitt litt «junkies» på russisk gass. 27. april 2022. Reporter: Edward Stendlund. Vis mer

Bilder viser nemlig at Rhinen, Tysklands hovedelv og en av Europas lengste elver, tørker mer og mer ut. Elva er en av Europas viktigste skipsleier, og går gjennom store byer som Köln, Düsseldorf, Rotterdam og Basel.

Kan få konsekvenser

Salomon Fiedler, økonom ved den Hamburg-baserte banken Berenberg Bank, advarer nå om hvilke konsekvenser den lave vannstanden kan få for Europa og Tyskland spesielt.

LITE VANN: Her passerer et container-skip skiferberget Loreley i delstaten Rheinland-Pfalz i Tyskland. Foto: Reuters/Wolfgang Rattay/NTB
LITE VANN: Her passerer et container-skip skiferberget Loreley i delstaten Rheinland-Pfalz i Tyskland. Foto: Reuters/Wolfgang Rattay/NTB Vis mer

- Rhinen er en viktig innlandsvannvei, der varer sendes til og fra de industrielle kjerneområdene i Sør- og Vest-Tyskland. Lav vannstand betyr at båter må kjøre med redusert frakt, eller til og med ikke kjøre i det hele tatt, skriver han i et notat onsdag ifølge CNBC.

Fiedler mener det vil være vanskelig å endre fraktrutene på kort sikt, og bemerker også at lite vann kan ha en effekt på produksjonen i industri- og kraftverk som er avhengige av elvevann for nedkjøling.

Truer Tysklands økonomi

Sist gang elva var like tørr som nå var i 2018, som den gang førte til at store lastebåter ikke kunne seile opp elva. Ifølge en analyse Kiel Institute gjorde i 2020, er Tysklands industrielle produksjon 1 prosent lavere i måneder med dager med lav vannstand enn måneder med normal vannstand.

Fiedler mener likevel at det denne gangen kan få større konsekvenser enn normalt, på grunn av at Tyskland og Europa allerede er i en vanskelig situasjon på grunn av følgene etter corona-pandemien og Ukraina-krigen.

- Forsyningskjedene er allerede under sterkt press etter to år med pandemi, og varelagrene er oppbrukt. Bedriftenes evne til å håndtere transportforsinkelser er sannsynligvis lavere enn normalt, skriver han ifølge avisa.

Men nettopp det at Tyskland uansett er på vei inn i en resesjon, kan også føre til at industriproduksjon og behov for skipsfart vil bli lavere framover, påpeker han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer