Slår alarm om kollektivkrise:
Lover ingenting

Kollektivselskapene roper varsko om mulige milliardtap etter kraftig passasjerfall. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener løsningen kan være å kutte i rutetilbudet.

BETALER IKKE: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil ikke love forlenget pengestøtte til den kriserammede kollektivbransjen. Foto: Heiko Junge / NTB
BETALER IKKE: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil ikke love forlenget pengestøtte til den kriserammede kollektivbransjen. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det er en veldig vanskelig situasjon å vite hva som er de riktige tiltakene.

Det sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til Dagbladets finansnettsted Børsen. Han lover at regjeringen følger situasjonen i kollektivselskapene.

Fra hele landet strømmer nemlig krisemeldingene. I Oslo og Viken må Ruter kutte 1,2 milliarder kroner neste år hvis ikke flere begynner å reise med buss, T-bane og trikk. Selskapet har mistet nesten én av fem passasjerer fra 2019.

Taper milliarder

Passasjertallene stupte under coronapandemien, men har langt fra normalisert seg. For Skyss, som driver buss, båt og bybane i Vestland fylke, er passasjervolumet 13 prosent lavere enn normalt. Det betyr 120 millioner kroner i tapte inntekter over ett år.

I Trøndelag har busselskapet AtB mistet rundt 15 prosent av passasjerene. De er avhengig av en garanti på 100 millioner kroner. Hvis de ikke får den, må de vedta store kutt 17. desember, forteller administrerende direktør Janne Sollie til Børsen.

Situasjonen i Kolumbus i Rogaland er også alvorlig med fem prosent færre passasjerer sammenliknet med samme periode i 2019.

- Det som er veldig krevende for alle nå er at vi egentlig ikke vet nok om hva som blir den nye normalen. Her er det minst to mulige effekter: Det ene er at folk er litt engstelige for å komme tilbake, det andre elementet er at folk bruker hjemmekontoret i større grad, sier Nygård.

FJERNER: Byrådsleder Raymond Johansen fjerner coronasperringer på kollektivtransporten i Oslo. Video: Dagbladet Vis mer

Kollektivselskapene står nå sammen og har sendt brev til Samferdselsdepartementet der de ber om at dagens ordning med kompensasjon for tapte billettinntekter utvides med seks måneder - fram til juli 2022.

- Budskapet er at vi trenger finansiering i en overgangsperiode sånn at man ikke må ta forhastede tiltak. Vi må bruke den perioden på å finne ut hva som er behovet. Hvis vi fatter tiltak for tidlig kan det bli forhastet, og det kan føre til mer kork, kø og kaos, sier direktør i Skyss, Målfrid Vik Sønstabø.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kan likevel ikke love dem noen ting.

- Jeg har ikke noe konkret å melde på det akkurat nå, sier Nygård til Dagbladet.

- Må kutte

Ruter har til NRK tidligere advart om at det kan bli slutt på avganger på søndager og busser etter klokka åtte på kvelden i resten av uka i mindre sentrale strøk, hvis ikke inntektene sikres.

- Hvis vi ikke får forlenget kompensasjonen, blir vi tvunget til å kutte i rutetilbudet. Beslutningen må tas seinest i desember, og kuttene vil komme i løpet av våren, sier markedsdirektør Ellen Marie Rogde i Ruter.

Hun mener det er et sterkt behov for å forlenget pengestøtte, fordi de ikke vet hvordan folks kollektivvaner vil utvikle seg.

- Det er ikke gitt at folk reiser på samme måte som i 2019. Vi trenger tid på å finne ut av det og på å ta en beslutning, hvis ikke kan den bli tatt på feil grunnlag, sier Ruter-sjefen.

I stedet for å love mer penger, mener samferdselsministeren at passasjerene må forberede seg på dårligere kollektivtilbud i framtida.

- Det er åpenbart at sånn at gitt at en ny normal er mindre transportbehov, så må man jo tilpasse seg det. Da kan jo ikke storsamfunnet betale for å kjøre tomme busser, for å sette det litt på spissen, sier Nygård.

- Haster

Samferdselsministeren mener kollektivselskapene nå må se om de kan endre på billettordningene og priser for å lokke passasjerene tilbake. Han mener for eksempel enkeltbilletter kan oppfattes som dyre.

- Der vil selskapene kunne ha virkemidler for å lage prisstrukturer som tilpasser seg det i større grad. Hvis du som arbeidstaker vanligvis reiser fem dager i uka, og nå skal reise to, så blir det litt annerledes. Det tror jeg de er godt i gang med å se på, sier Nygård.

- Har dere tatt stilling til om dere vil forlenge kompensasjonen, slik bransjen ber om?

- Vi kommer til å gi et signal på det når det er modent.

Modningen som Nygård snakker om kan være ferdig på mandag. Da legger Støre-regjeringen fram sitt forslag til endringer i Solberg-regjeringens forslag til statsbudsjett, den såkalte tilleggsproposisjonen.

Det er uansett altfor seint, mener stortingsrepresentant Kristoffer Robin Haug fra MDG.

- Signalet burde vært sendt allerede i det regjeringen tok over. Hvis kollektivselskapene skal gjøre endringer så krever det mange måneder med forberedelser. Det haster veldig å få den forutsigbarheten. Nå må nok vi sitte å bite negler fram til mandagen, sier Haug.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer